Implant słuchowy
Witam,
mam pytanie co Pani sadzi o implancie w naszej sytuacji córeczka ma 2 lata i 2 miesiące, mówi całymi zdaniami, według logopedy mowa rozwija się książkowo, rozumie polecenia, czyta samogłoski, pracuję z nią z książeczkami Kocham Czytać, aparaty nosi od 3 miesiąca życia, byliśmy na badaniu wczoraj w Kajetanach, wyniki różnią się od poprzednich tzn: ostatnio było - UP 500Hz-90db 1kHz-80dB 2-4Hz>100 UL 500Hz-40db 1kHz-40dB 2-4kHz-60db natomiast teraz wyniki się różnią UP- brak odpowiedzi UL 1kHz-30db 2-4kHz 40db i teraz mówią żeby wszczepić implant do prawego ucha, przyznam, że nie chciałabym implantu, do tej pory myślałam, że aparaty wystarczą, jakie jest Pani zdanie? Co Pani myśli o takiej sytuacji? W rodzinie nie ma niedosłuchu, nie wiadomo dlaczego dziecko ma niedosłuch, proszę o Pani opinie w tej sprawie.
Z góry dziękuję
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
jeżeli córeczka prawidłowo rozwija mowę nie ma żadnego powodu, by narażać dziecko na tak poważną operację, wymagającą długiej narkozy. być może pogorszenie słyszenia w uchu prawym jest efektem przeziębienia, powiększonych migdałków lub efektem tzw. "zaklejonego ucha". Ten efekt często występuje u dzieci alergicznych.
Zasada jest taka, jeżeli dziecko funkcjonuje z aparatami i rozwija język nie należy narażać dziecka na operację. Proszę pamiętać, ze dziś są już świetne aparaty pozwalające moim dorosłym już uczniom z głębokimi ubytkami rozmawiać ze mną nawet przez telefon.
Proszę także pamiętać, że dźwięki przesyłane przez implant brzmią inaczej niż te przesyłane przez aparat, który  poprawia komfort słyszenia. Ponieważ córeczka na ucho lewe słyszy niemal prawidłowo to korzystanie z implantu będzie dla niej dyskomfortem.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska