3-latka nie bawi się zabawkami
Witam,
moja córka 3 lata, nie chce bawić się zabawkami, nawet jak bawimy się z nią wszyscy to szybko się nudzi. Czasami bawi się lalkami typu Barbei tj. głównie je rozbiera i daje im formę jak w bajce, jak ma skrzydła to lata, jak ma obon to pływa itp. Nie wiem jakie zabawki jej kupować, aby się zainteresowała na dłużej.
Poza tym słabo mówi (ale ciągle się rozwija i przybywa nowych słów), słabo też je, ale wyniki i waga jest są ok. Jest spostrzegawcza, bystra, ale i bardzo cwana. Pisze to, ponieważ nie wiem, czy mamy problem czy to zwykła manipulacja nami? W domu ciągle ktoś jest i ciągle ktoś się nią zajmuje, może za mało jest rozwinięta w kierunku samodzielności? Jeśli tak to co zrobić, aby to rozwinąć dalej?
Z poważaniem, Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
rozwój zabawy postępuje wraz z rozwojem mowy, a z kolei
mowa wpływa na jakość zabawy. Te dwie funkcje poznawcze są ze sobą
nierozerwalnie splecione i niezwykle ważne dla dalszego rozwoju
intelektualnego dziecko przede wszystkim musi odtwarzać te czynności, które
widzi codziennie wykonywane przez dorosłych. Zamiast amerykańskich lalek
radzę kupić córeczce małą kuchenkę, garnuszki, małego lekarza, pralkę,
żelazko, lalkę dzidziusia, aby mogła wykonywać czynności, które zna.
Oczywiście powinna Pani stymulować mowę, w tej kwestii nic nie mogę Pani
poradzić, bo nie wiem, co oznacza określenie "słabo mówi". Trzyletnie
dziecko używa już wszystkich form gramatycznych, bardzo dużo pyta i buduje
zdania gramatycznie poprawne. Jeśli chodzi o artykulację, to powinny być
wszystkie głoski poza dziąsłowymi (r, sz, ż, cz, dż).
Radzę także oglądać książki, opowiadać o tym, co dziecko spostrzega na
ilustracjach. Także podczas spaceru opowiadać o świecie, ludziach i
zwierzętach.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska