3-latek i jego problem z mową
Pani profesor,
mój syn ma ponad 3 lata, bardzo mało mówi, dopiero nie dawno nauczył się mówić swoje imię - Oli, nie chce powtarzać, czasem z wielkim trudem powtórzy, ale jest to niezrozumiałe, stworzył swój własny język i nim się posługuje (dom to "mi", pies to "hał", bułka to "bu", mleko to "mu" itp. Zna zwierzęta wszystkie, ale nazywa
je po odgłosach). Dodam, że mieszkamy w Wielkiej Brytanii, gdzie syn od września uczęszcza 3 dni w tygodniu do przedszkola. Syn zaczął mówić troszkę po angielsku i widzę, że dużo łatwiej jest mu powtarzać, choć to wciąż nie jest wyraźny język. Byłam kilkakrotnie u logopedy który mi mówił, że problem mojego syna tkwi w dwujęzykowym "świecie". Mój syn był 6-cio tygodniowym wcześniakiem, od bobasa nie wydawał dźwięków bardzo sporadycznie również zgłaszałam ten problem, ale mówiono mi, że dzieci tak mają. Proszę o pomoc czytałam o Pani metodzie i w niej widzę nadzieję, martwię się gdyż rówieśnicy mojego syna pięknie mówią. Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
opisane przez Panią problemy są poważniejsze niż tylko zwolnione tempo rozwoju mowy, występujące u dzieci dwujęzycznych. Trzylatek w polskiej rodzinie powinien mówić po polsku. Przecież dopiero od trzech tygodni chodzi do angielskiego przedszkola, dlaczego więc lepiej mówi w języku angielskim?
Rozwój systemu językowego wcześniaków musi być monitorowany i stymulowany, tym bardziej, gdy dziecko nie gaworzy.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja
prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji,
radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na
ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na
słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp.)
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi
językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia,
Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i
wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki
l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem
w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska