Brak wymawiania pierwszej litery każdego słowa
Witam,
moja córka ma 2 lata i 6 miesięcy wymawiała na początku wszystko
dobrze(mama, tata, dziadzia, baba, itp.)
Po pewnym czasie następne słowa zaczęła wymawiać, ale bez pierwszej literki. Zosia to Osia, mucha to ucha, koc to oc. Nie wiem co mam robić, gdzie się udać jak radzić sobie w codziennym życiu. Bardzo proszę o pomoc, Anastazja.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anastazjo,
tego typu błędy u trzylatka są zjawiskiem rozwojowym u tych dzieci, które nie zakończyły jeszcze procesu kształtowania się dominacji ręki, ucha, oka i nogi. Szczególnie lewouszność daje często opisywany przez Panią efekt. Nie oznacza to, że nie warto stymulować rozwoju dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: słuchanie wypowiedzi
językowych "Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" oraz
"Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne,
by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców
słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska