20-miesięczne dziecko mówi coraz mniej
Proszę o poradę, czy to normalne, że dziecko 20-miesięczne, dziewczynka, mówi coraz mniej. Córka zaczęła mówić "mama" mając 8,5 miesiąca, "tata" - 9,5, zaraz po tym "baba" i "dziadzia", a następnie "mniam", "nie", "nie ma", "da", "chcę", "jeść".
Mówiła tak często. po czym mając 1,5 roku na 3 miesiące przestała mówić. Po tym znowu (mama, baba, dziadzia, mniam.) "Tata" już nie mówi. Córka jest odważna w kontaktach z dziećmi i dorosłymi. Swoje potrzeby komunikuje mówiąc "yyyy" i pokazując palcem. W żłobku (do którego poszła mając skończone 18 m-cy) Panie mówią, iż córka jest mądra, bystra, wszystko rozumie, ale mówić nie chce.
Gimnastykuję się, aby ją zachęcić do mówienia, wymyślam sposoby aby ją zainteresować a jak proszę: "powiedz..." mówi" "NIE". I tak ciągle słyszę "NIE". Zamiast progresu jest regres. Czy zastosować jakąś terapię z logopedą?
Dodam, że córka ma problemy z koncentracją na jakimkolwiek zadaniu więcej niż minutę. Wszystko ją szybko nudzi, nie chce się bawić zabawkami, zawsze jest moim cieniem i sprawdza moją cierpliwość brojąc. Nie pozwala sobie czytać, wyrywa książki z rąk, poogląda chwilę obrazki i wyrzuca. Jak czytam krzyczy "NIE" i zabiera książkę. Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
każdy regres w rozwoju mowy świadczy i niepokojących procesach w umyśle dziecka. Brak mowy, a szczególnie jej regres w połączeniu z brakiem stosowania się do reguł może świadczyć o głębszych zaburzeniach rozwoju i nie może Pani lekceważyć tych objawów.
Nie powinna Pani mówić do dziecka "powiedz", czy "powtórz", bo to wywołuje reakcję odwrotną, ale powinna Pani rozpocząć stymulację. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: słuchanie wypowiedzi językowych program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia",
"Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i
wyrażeń dźwiękonaśladowczych "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki"
l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko
słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem
w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska