Dwulatka słabo mówi
Witam Panią,
chodzi mi o mowę mojej dwuletniej córeczki, która co prawda wie jak robi krówka, jak robi kogucik, mówi "mama", "mamusia", "mamusiak", "tata",
"tatusiak", "babcia", "babusia", "babusiaka", "dziadzia", "dziadziusiu", ale martwi mnie to, że jak przeglądamy książeczki, to jak mówię do niej "nos", to nie powtarza tego.
Wcześniej ładnie mówiła "traktor", teraz zaczęła mówić to słówko gorzej.
Przeczytałam, że już jako dwulatka powinna używać paru słów, to znaczy składać słowa. Proszę mi podpowiedzieć, jak mam z malutką ćwiczyć, chcę zaznaczyć, że mam starszą córkę, prawie pięcioletnią, która już w wieku dwóch latek mówiła bardzo dużo i ładnie. Proszę o pomoc jak się bawić czy kupić jakąś konkretną książkę.
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź. Barbara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Barbaro,
słusznie się Pani martwi, bo dwuletnie dziecko powinno już budować proste zdania. Oto najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych "Program Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska