Rozwój mowy u 2-latka
Witam,
mój synek ma 2 latka i 3 miesiące. Od swoich drugich urodzin zaczął budować zdania. Obecnie wypowiada dość długie zdania, aczkolwiek czasami inne osoby nie rozumieją, co mój synek mówi. Jego wypowiedzi są w miarę poprawne gramatycznie, chodź rzadko używa przyimków oraz czasami źle odmienia czasowniki. Zna kilka piosenek, wierszyków. Od kilku miesięcy ogląda 20 minut dziennie bajki po angielsku oraz słucha piosenek w tym języku. Bartuś bardzo chętnie czyta ze mną książeczki, pracuje w swoich książeczkach z naklejkami. Od kilku tygodniu uczę synka samogłosek i zna już wszystkie.
Do rozwoju jego mowy zakupiłam już zestaw szeregi, sekwencje i relacje oraz układanki lewopółkulowe. Proszę o wytyczne jak pracować z moim dzieckiem, aby nastąpiła poprawa w rozwoju jego mowy, a także o wskazówki jak dalej postępować, aby nauczyć go czytać. Pozdrawiam, Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
przede wszystkim proszę wycofać język angielski, synek nauczy się obcego języka po opanowaniu języka etnicznego.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oto stosowne lektury:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
W nauce czytania pomoże Pani przewodnik "Kocham uczyć czytać" (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska