Kłopoty 7-latka, czy to dysleksja czy może dyskalkulia
Mój synek (ur. w grudniu 2007 r.) nauczył się czytać głoskami (a nie sylabami) i to pomimo że korzystaliśmy często z z Pani serii "Kocham czytać". Już zaczął składać wyrazy, ale ciągle myli "b" z "d". Myli także cyfry 6 z 8 a nadto dość często myli się w przeliczaniu na zbiorach i co ciekawe właśnie często co do 6 i 8, zwłaszcza jak pojawią się w jednym zadaniu. Ma kłopoty z liczeniem i mimo wielu ćwiczeń nadal liczy na paluszkach do 10, powyżej 10 w ogóle nie potrafi. Faktycznie to co związane jest z matematyką sprawia mu trudność, on zdaje sobie z tego sprawę i unika jak może. Miary, długości, zegar - to dla niego nie do pojęcia.
Nie lubi i nie potrafi rysować, jak już - to postaci są maleńkie z dużą ilością szczegółów, człowieka nadal nie potrafi narysować (głowa i brzuch okrągłe piłki, ręce i nogi patyki). Szlaczki to dla niego mordęga, zwłaszcza, że nie potrafi odwzorowywać i wychodzą mu straszne kulfony.
Wychowawczyni każe ćwiczyć pisanie i nie może uwierzyć, że codziennie tak dużo ćwiczymy, a efektów brak. Najprostsze zadania domowe zajmują nam ogromną ilość czasu, jest to dla niego męka, nie potrafi się skoncentrować i wynajduje ciągle inne zajęcia. Pomimo iż bardzo chciałby szybko odrobić zadania, to nie jest w stanie i praktycznie od początku roku szkolnego ma bardzo mało czasu dla siebie. Martwimy się, czy to nie jakiś większy problem. Co robić, do kogo pójść z tymi problemami. Barbara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Barbaro,
dzieci urodzone w grudniu często mają więcej problemów z opanowaniem tzw. szkolnych umiejętności. Z czasem się to wyrównuje, ale początki mogą być bardzo trudne i zaważyć  na całej edukacyjnej drodze dziecka. Liczenie na palcach jest naturalnym etapem i warto dłużej stosować liczenie na konkretach, potem z użyciem liczydła.
W tej chwili należy traktować synka jako dziecko zagrożone dysleksją i wprowadzić ćwiczenia stymulujące:
1. "Układanki lewopółkulowe" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
2. "Kocham się uczyć - odwracamy obrazki (www.we.pl)
3. "Ćwiczenia grafopercepcji" Agnieszki Bali (www.arson.pl)
Proszę nie zadręczać dziecka nadmiernymi ćwiczeniami w zeszytach ćwiczeń! Sprawdzić dominację oka i ucha.
Aby dziecko uwierzyło w to, że może się uczyć jak rówieśnicy warto w domu ćwiczyć z podręcznika "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com).
Jeżeli już w pierwszej klasie dziecko będzie wciąż słyszało, ze czegoś nie potrafi nigdy nie wyzwoli w sobie motywacji do nauki.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska