Problem z mową - syn 16 miesięcy
Witam,
Pani Profesor zwracam się o pomoc w ocenie rozwoju mojego syna. Maciuś urodził się o czasie, drogą naturalną, pełzał, raczkował, stwierdzono u niego asymetrię komorową mózgu, był pod opieką neurologa, który stwierdził, że syn rozwija się prawidło i nie ma to znaczenia dla zdrowia. Syn gruchał (ale nie było tego dużo), później gaworzenie 7 miesięcy: 'baba, baa, maaa, mama". Jak skończył rok ucichł na około 3 miesiące. Byłam z nim u logopedy, stwierdził niskie napięcie w obrębie jamy ustnej- ćwiczymy i jest lepiej. Syn karmiony
był do roku piersią, nie dawałam mu nigdy smoczka. Po roku wprowadziłam butelkę, przez pół roku z niej pił. Obecnie podaję mu tylko picie z butelki ze słomką świetnie sobie radzi - (potrafił z niej pić od 9 miesiąca). Logopeda powiedział, że obniżone napięcie się pogłębiło po piciu z butelki ze smoczkiem.
Syn jest bardzo pogodnym dzieckiem, bardzo dużo rozumie wskazuje palcem, wie czego chce, rysuje maluje, lepi z ciastoliny wałeczki, tańczy, bawi się w chowanego, kopie piłkę, uwielbia oglądać książeczki potrafi wszystko wskazać palcem w książce lubi dzieci potrafi się z nimi bawić, naśladuje moje zachowania, jak sprzątam on robi to co ja, zna zabawy paluszkowe, układa wieże z 5 klocków. Nie ogląda telewizji, od urodzenia tego pilnowałam, zabawki grające poszły na strych.
Synek jest spostrzegawczy, wypatruje przeróżne rzeczy, kojarzy, w jego zachowaniu oprócz mowy nic mnie nie niepokoi, mówi mało: mama (nie woła mnie, tylko ciągnie za rękę) chyba że jestem gdzieś daleko wtedy mnie zawoła, a w domu gdy jestem w zasięgu ręki bardzo rzadko, tata, baba, da (daj) tik tak muu-krowa, iha-koń bee baran, uhuu sowa, mee koza, sss-wąż, ciacia, niania, nie, fuu-dym, bach, buta- buty, brum, bum i to na tyle nie używa tych słów sam z siebie muszę go poprosić, aby coś powiedział. Martwi mnie również to, że od jakiegoś czasu na wszystko mówi "tata" na obcych ludzi, na rzeczy - jak się zapytam "to jest tata?" to odpowiada "nie", a "dlaczego mówisz tata", mówi nie. Co mam myśleć, co robić?
Nie wiem, jak poradzić sobie z tym ciągłym ciąganiem za ręce, gdy coś chce, a nie potrafi powiedzieć tylko "yyyy" - nie reagować? Nie mam pojęcia, co robić?
Dodam, że od kilku dni słuchamy płyt - pilnuję tego, nie jest łatwo syn ucieka mi strasznie, ale chociaż na minutę daje mu do posłuchania. Mamy cała serię książeczek 'Kocham czytać" - syn je uwielbia.
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
nie jest to możliwe, by picie z butelki obniżało napięcie mięśni warg. Jeżeli synek był przez rok karmiony piersią, to miał wystarczającą i prawidłową stymulację narządów artykulacyjnych. Z opisu widać wyraźnie, że motoryka duża i mała rozwija się prawidłowo. Aby wargi lepiej pracowały proszę skorzystać z kubeczka (znajdzie Pani w Internecie taki ścięty kubeczek), by chłopiec kontrolował układ ust i połykanie.
Proszę spróbować wydłużać czas słuchania do 1,5 minuty i ćwiczyć tak 3-4 razy dziennie, a potem wspólnie z dzieckiem oglądać ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i starać się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Gdy chłopiec ciągnie za rękę proszę pokazać na dwa obiekty i zapytać "to czy
to", by wymusić użycie zaimka "to". Nie może Pani nie reagować, bo przecież synek na razie nie ma innego narzędzia do komunikacji.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska