Dwulatek nie wymawia spółglosek
Witam,
mój syn, który ma obecnie 2 lata i 2 miesiące nie wymawia większości spółgłosek. Nigdy nie spotkałam się z takim sposobem mówienia u dzieci. Wygląda to mniej więcej tak, podam przykładowe zdanie: " Mikołajku
nie idź " będzie " i-o-a-u e iś", "mamusiu poproszę o picie" - "a-u-u
o-o-e o i-e " itp. Ze spółgłosek wymawia "j,m t, ś, ć, n", ale nie we wszystkich wyrazach. Potrafi powiedzieć prawidłowo mama i tata, ale mamusia to już "a-u-a" a tatuś "a-u". Większość zdań buduje na samych samogłoskach.
Dodam, że w tym swoim języku mówi bardzo dużo i bardzo szybko, śpiewa całe piosenki, mówi wierszyki prawie zupełnie bez spółgłosek. Czy to jest normalne? Jak wspomóc prawidłowy rozwój mowy u synka ?
Pozdrawiam,
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
to nie jest normatywna wymowa i dlatego należy pomóc dziecku w prawidłowym nabywaniu systemu językowego. Przyczyną kłopotów może być: brak wyboru dominującej ręki, mała ruchliwość języka spowodowana jedzeniem miksowanych potraw, czy skrócone wędzidełko podjęzykowe.
Bez względu na pierwotną przyczynę trudności dziecka warto wprowadzić
słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić -
Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się
pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki
oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców
słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne-wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska