Rzucanie
Co robić gdy moje dziecko 2 lata i 9 miesięcy, rzuca wszystkim co popadnie w dziadków, rodziców i dzieci z piaskownicy. Czasem znajdzie kamień i rzuca w ludzi. Żadne tłumaczenia nie pomagają. Stanowczy ton i komunikat "nie wolno rzucać"- bez powodzenia. Mamy już porozbijane nosy i guzy na czołach. Kupiona zabawka po paru minutach musi być rzucona w kogoś. Kubusiowi sprawia to radość. Co robić?
Pytanie przysłała pani Renata

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Renato,
Proponuję do czasu aż nie ustąpi faza rzucania zamienić zabawki ciężkiego kalibru na pluszaki. Proszę dziecku jasno zakomunikować, że np. samochód służy do jazdy po podłodze, a klocki do tego aby budować np. budowle. Jeśli dziecku rzucanie sprawia ogromną frajdę może Pani wyznaczyć do tego specjalne miejsce w domu: wielkie pudło, do którego dziecko jak do celu będzie mogło wrzucać np. piłki. Za każdym razem jak dziecko wrzuci tam kilka zabawek proszę je wzmocnić pochwałą, dzięki czemu wzrośnie prawdopodobieństwo prawidłowego zachowania.
W przypadku trudnych sytuacji na dworze proszę wprowadzić zasadę np.: ręce trzymamy przy sobie lub jesteśmy dla siebie mili. Ustalić do tej sytuacji konsekwencję: np. jeśli rzucisz w kogoś kamieniem, przestaniesz bawić się z dziećmi i posiedzisz obok mnie na ławce przez 3 minutki. Proszę oczywiście poziom przekazu dostosować do wieku dziecka i powtarzać zasadę jak zdarta płyta, dając ostrzeżenia (1 ost.+ przypomnienie zasady; 2 ost. +przypomnienie zasady i konsekwencji, przy 3 uwadze wyciągamy konsekwencję) dzięki czemu dziecko będzie miało czas aby dostosować się do polecenia mamy. Maluchy potrzebują częstego przypominania, z powodu ograniczonych zdolności poznawczych.
Myślę, że po kilku wyciągniętych konsekwencjach trudne zachowanie będzie malało.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Dorota Kalinowska