Zmiana grupy w przedszkolu
Witam,
moja córka obecnie ma 4,5 lat i jest w grupie maluchów czyli 2,5 i 3 i 4 latków , uważam iż jest zdolna i inteligenta, wszystko robi sama, przede wszystkim myje w domu ząbki, a w przedszkolu nie, zna niektóre literki, zna cyferki i liczy do 30-stu. Niczym się nie różni od 5-latków. Dużo staram się z nią pracować, a podręcznik z przedszkola zrobiłyśmy w ciągu jednego dnia, dlatego też uważam, iż robimy jej krzywdę zostawiając w maluszkach. Co można zrobić, aby przenieść ją do grupy średniaków, czyli pięciolatków (luźna rozmowa z zastępcą Dyrektora nie poskutkowała). Proszę o poradę.
Pozdrawiam
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
moje doświadczenia, pozwalają mi bardzo sceptycznie patrzeć na stawianie przed dzieckiem zadań emocjonalnych, właściwych dla dzieci starszych. Nie tylko poziom intelektualny jest ważny w wyborze grupy wiekowej, ale właśnie emocje, umiejętność współpracy w grupie, dostosowywanie się do reguł.
Czterolatki nawet cztero i pół latki reagują inaczej, a dzieci, które ukończyły pięć lat odmiennie. To nie tylko kwestia doświadczeń, ale także dojrzewania układu nerwowego. Z tego powodu nie poszukiwałabym sposobów przenoszenia dziecka do grupy starszej.
Nieco zaniepokoił mnie fakt, że w ciągu jednego dnia przerobiła Pani cały podręcznik. Z takiego ćwiczenia nie wynika dla dziecka nic dobrego. Informacje nie mogą być kodowane, bo proces zapamiętywania w pamięci długotrwałej potrzebuje czasu i powtórzeń. Należy pamiętać, że dziecko lepiej uczy się, gdy zadania się zmieniają, gdy aktywność jest różnorodna.
Jeśli Pani uważa, że córeczka ma większe możliwości intelektualne niż pozostałe dzieci, lepiej zorganizować jej dodatkowe zajęcia w Domu Kultury; taniec, sport, szachy dla maluchów, zajęcia z matematyki.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska