Warszawa

Porady naszych Ekspertów

1,5 roczne dziecko niechętne do powtarzania i nauki nowych słów

Witam! Moja córeczka ma 1,5 roku. Martwi mnie troszkę, że
niezbyt chętnie powtarza i uczy się nowych słów. Jej słownik oscyluje w
zakresie następujących słów: mama, baba, daj, daj mi, dzicia, dzieci, acha, nie, jaja, ja, dada, myju, mniam, dziadzia, pan, a kot to w wersji Zosi - "DAŃ".
Oprócz słów naśladuje zwierzątka i odgłosy maszyn itp. Kompletnie nie chce mówić głoski "K". Przy mówieniu "G" np. "gi", "gu", "go" bardzo zaciska gardło.

Co do rozwoju społecznego wszystko jest w normie. Bawi się z dziećmi, przytula do nich, dzieli zabawkami,gdy nabroi biegnie i przymila się. Okazuje emocje stosownie do sytuacji. Rozumienie i wykonywanie czynności, poleceń również jest w normie. Rozumie praktycznie wszystko, wykonuje nawet polecenia wielozadaniowe typu: "Wyjmij skarpetki z szuflady i przynieś buty, to pójdziemy
na spacer".

Chętnie rysuje, ogląda książeczki. Ostatnio nawet obserwowałam jej skłonności lateralizacji - wykazuje prawostronne. Codziennie czytamy bajki, oglądamy razem książeczki, wygłupiamy się, tańczymy. Ostatnio nawet ćwiczyłyśmy przed lustrem śmieszne miny, w których starałam się jej parę słów przemycić.Ogólnie od początku bardzo dużo do niej wszyscy mówimy.

Ostatnio kiedy pokazuje palcem jakiś przedmiot, który chce, staram
się wymusić, by go nazwała, jednak bez skutku. Nie wiem czy jest powód do zmartwień, bo każde dziecko rozwija się we własnym tempie, dlatego proszę Panią o opinię. (Może to tylko moje zawodowe "zboczenie" pedagogiczne... Patrycja
dr hab. Marta Korendo - Logopeda

dr hab. Marta Korendo

Logopeda

Odpowiedź:

Szanowna Pani Patrycjo,

stwierdzenie, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie jest zdecydowanie nadużywane i błędnie interpretowane.
Oczywiście, istnieją widełki czasowe, ale u małych dzieci są one niewielkie - ważny jest model rozwoju. Aby pobudzić powtarzanie radzę czytać z córeczką książeczki profesor Jagody Cieszyńskiej "Kocham czytać" - zastosowane tam samogłoski i sylaby realizują proste znaczenia i są dla dziecka łatwe do naśladowania.

 

Można także wprowadzić program"Słucham i uczę się mówić" do słuchania przez słuchawki - pobudza naśladowanie języka. I proszę wyłączyć stymulację wysokimi technologiami - telewizja, komputer, tablet, smartfon znacząco opóźniają rozwój mowy.


Pozdrawiam serdecznie.
Marta Korendo


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć