Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Czterolatek mówi niewyraźnie

Witam, mój synek miesiąc temu skończył 4 lata. Zaczął mówić dopiero w wieku 3 lat. Teraz mówi już praktycznie wszystko, buduje ładne zdania, niestety, jego mowa jest niewyraźna. Nie wypowiada wielu głosek, zamienia je innymi (np. zamiast przedszkole mówi "pecole"). Synek chodzi do logopedy w przedszkolu i na NFZ (niestety zajęcia odbywają się rzadko), dzięki temu udało się nam wywołać ostatnio głoski "k", "g", "w", "f" (choć w wyrazach zdarza mu się jeszcze zamieniać je głoskami "t" i "d"). Brakuje mu jeszcze głosek "s", "sz", "cz', "dz", "r", generalnie trudniejsze wyrazy bardzo przekręca (tak jak podany przeze mnie wyżej przykład z przedszkolem). Myślę, że sprawnościowo jest troszkę w tyle za rówieśnikami: boi się wysokości, późno zaczął chodzić po schodach. Ma za to bardzo sprawne rączki, nawleka koraliki, przykręca śrubki bez najmniejszego problemu. Wydaje mi się, że "stronność" się u niego jeszcze nie ustaliła, z reguły je prawą ręką (choć zdarza mu się chwycić łyżkę lewą), natomiast rysuje (niestety rzadko i niechętnie) lewą. Proszę o poradę, jak powinniśmy pomóc naszemu dziecku. Julita
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Julito,

rozwój językowy ( w tym rozwój umiejętności artykulacji dźwięków mowy) to proces trwający kilka lat. W wieku 4 lat dziecko ma prawo nie wymawiać jeszcze wszystkich głosek (np. "sz", "ż", "cz", "dż", "r") , mogą się zdarzać jeszcze pewne zjawiska, np. metatezy (kiedy dziecko "przestawia" głoski czy sylaby), mogą się zdarzać uproszczenia grup spółgłoskowych ( kiedy nie wymawia jakiejś głoski w grupie kilku spółgłosek). Przy czym w prawidłowym procesie rozwojowym
powinny już zanikać.


Musimy pamiętać, że nabywanie systemu językowego uwarunkowane jest odpowiednim poziomem rozwoju sprawności, m.in. słuchowej, ruchowej oraz niezakłóconym przebiegiem procesu kształtowania się asymetrii półkulowej (w tym szczególnie dominacji lewej półkuli mózgowej dla funkcji językowych).

 

Z Pani opisu wynika, że wzorzec dominacji stronnej u synka jest nieustalony. Najnowsze doniesienia są takie, że po ukończeniu 3. roku życia należy rozpocząć intensywne działania stymulujące zakończenie formowania się dominacji stronnej. Szczególnie niekorzystna dla rozwoju językowego jest utrzymująca się oburęczność.


Sugerowałabym zatem spotkanie z doświadczonym logopedą w celu przeprowadzenia diagnozy i ustalenia planu podejmowanych działań terapeutycznych.


Wiele wskazówek do pracy z dzieckiem (również samodzielnej, w domu)  znajdzie Pani w książce J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna".

Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć