Leczenie spektrum autyzmu metodą Son-Rise
Pani Profesor!
Czy leczenie autyzmu metodą Son-Rise może obudzić dziecko i będzie normalne? Jest fundacja Być bliżej siebie, która proponuje drogi kurs w USA. Jestem babcią Marcela, któremu przedszkole integracyjne nie pomogło w rozwoju mowy. Nie stać mnie na tak drogi kurs. Wnuk próbuje mówić zdania składające się z trzech wyrazów, śpiewa tekst piosenki, ale tylko początek wyraźnie, potem coś śpiewa niewyraźnie zaciskając mocno usta. Czasami powtarza wyrazy, jednak uciekają mu niektóre głoski i wykrzywia usta mówiąc jedną stroną- jakby mówił jedną połówką ust. Mamą Marcela jest Jula z Polanicy. Marcel ma teraz 7 lat. Córka wysyła go do szkoły. Był dzisiaj na rozpoczęciu roku szkolnego. Najpierw płakał, bo dla takiego dziecka to za dużo bodźców. Na zebraniu nie usiedział długo w ławce i zaczął bawić się w ganianego z kolegami. Córka nie chce słyszeć o szkole specjalnej, bo boi się, że wnuk zobaczy nieprawidłowe zachowania innych dzieci z różnymi brakami i będzie robił to samo. Właściwie tak powiedziała dr neurolog. Niektórzy podpowiadają, żeby jeszcze zostawiła wnuka w przedszkolu. Wiadomo jakie pieniądze na takie dziecko daje placówkom Urząd Miasta. Proszę coś podpowiedzieć. Córka trochę wykonywała Pani zalecenia, ale nie do końca. Pozdrawiam serdecznie.
Babcia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
szkoda, że Córka tylko częściowo stosowała się do zaleceń. Właśnie dlatego tylko częsciow się udało pomóc dziecku. Aby dziecko z zachowaniami ze spektrum autyzmu mogło chodzić  do szkoły z dziećmi zdrowymi rodzice muszą prowadzić codzienną terapię w domu. Nie wiem, czy Marcelek umie czytać, jeśli nie to lepiej zostawić go w przedszkolu, by przez ten rok opanował czytanie, bo w szkole się nie nauczy. Tak zresztą jak to się juz stało z nauczaniem przedszkolnym. Żadne integracyjne przedszkole nie pomoże dziecku jeżeli nie ma codziennej pracy w domu.
Założenia metody Son-Rise, są pozbawione podstaw naukowych, nie ma żadnych informacji o "wyleczeniu" autyzmu dzieci wobec których stosowano tę metodę.
Jeśli Marcelek mówi krótkie zdania , może dalej rozwijać mowę, ale powinny być stosowane wszystkie techniki metody krakowskiej. Opisałam je w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska