ADHD
Witam. Mój syn prawdopodobnie ma ADHD. ( Niezdiagnozowany), ale jest w grupie sześciolatków. Nie może się na dłużej skupić na jakimś zadaniu, jest odrzucany przez rówieśników. Czy bajkoterapia pomaga takim dzieciom? Od jakiegoś czasu przed snem daję mu do słuchania przez discmana płyty z bajkami. Czy to go wyciszy i pomoże w koncentracji? Z tego, co Pani przedszkolanka mówi jest bardzo mądry, ma dobrą pamięć, ładnie głoskuje, ale nie może dłuższej chwili wysiedzieć przy stoliku. Zawsze musi machać nogą lub robić coś rękoma. Co będzie w szkole w pierwszej klasie? Czy sobie poradzi? Jak ja mogę mu teraz pomóc?
Pytanie przysłała pani Renata

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Renato,
Przede wszystkim brakuje mi informacji skąd się wziął pomysł, że dziecko ma ADHD? Na jak długo potrafi się skupić? Z czego może wynikać odrzucenie przez rówieśników i czy jest ono rzeczywiste? Co mówi na ten temat Pani syn?
Machanie ręką lub nóżką w tym wieku nie jest jeszcze sygnałem świadczącym o nieprawidłowym rozwoju dziecka. Pani syn może być dzieckiem, które zwyczajnie się dostymulowywuje, przy pomocy tych ruchów. Z czasem będzie można je przekserować, na obracanie ołówka w ręku, ściskanie piłki. Raz jeszcze pragnę podkreślić, że tego typu zachowania absolutnie nie wynikają z objawów ADHD. Dobra pamięć i opinia nauczycielki, że Pani dziecko jest "mądre" wskazują, że zachowanie dziecka nie wyklucza zdobywania i rozwijania umiejętności. Myślę, więc, że warto jeszcze chwilę poczekać. W przypadku dalej nurtujących Panią wątpliwości polecam wizytę u psychologa, gdzie na podstawie pełnego wywiadu i ew. badań zostaną wykluczone lub zdiagnozowane określone trudności.
Jeśli zaś chodzi o bajkoterapię, to również trudno mi wskazać jedną pozycję gdyż tak naprawdę nie wiem, czego dokładanie dotyczy problem Pani syna. Natomiast dużo lepszym pomysłem byłoby czytanie lub opowiadanie dziecku bajki w zamian za puszczanie ich z discmana. Czytanie pozwoli dziecku czuć się bezpiecznie, będzie się budowała więź między Panią a dzieckiem, dziecko poczuje się akceptowane i kochane, a przy okazji być może opowie o swoich problemach.
Pozdrawiam serdecznie
Marta Żysko - Pałuba
psycholog