Mój trzyletni synek nie chce mówić
Dzień dobry,
mój syn skończy w grudniu 3 lata, ma dokładnie 32 miesiące i jedyne, co
mówi to "mama, dada, baba", czasami zdarzy mu się powiedzieć "da- daj albo". Nie wymawia wszystkich samogłosek i buduje z nich swoją "maluchomowę" (gugu, gaga, brum, brum, biuuu, kej, kej itp.). Ponadto nie chce się uczyć, ma problemy ze skupianiem uwagi, nie słucha mnie i nawet nie reaguje na swoje imię jak trzeba tzn. czasami tak, czasami nie. Malowanie kredkami czy farbkami - owszem tak z pomocą mamy, jedzenia śniadanka, obiadku - nie ma problemu, siusianie na nocniczek też idzie nam dobrze, zabawy z dziećmi w parku - też jest w porządku, choć bardziej reprezentuje on styl zabawy JA SAM A WY ZA MNĄ niż
grupowo. Nie boi się nowych miejsc ani obcych ludzi lubi dzieci oraz
zwierzęta.
Byliśmy z nim u 5 różnych specjalistów w celu badania pod kątem autyzmu lub Zespołu Aspergera, 4 z 5 specjalistów powiedziało, że to (raczej) nie autyzm ani Zespół Aspergera i że ma on po prostu problemy z koncentrowaniem się na danej rzeczy i doradzili nam spotkania z logopedą. Jeden ze specjalistów powiedział\" nie mogę wykluczyć autyzmu i nie mogę potwierdzić, bo jest za młody na wszystkie testy i nie wykazuje aż tylu objawów\"( np. objawy
chodzenia na palcach czy zabawa ulubioną zabawką wcale nie muszą od razu oznaczać autyzmu \". Jestem bardzo zaniepokojona zachowaniem mojego syna, ponieważ w grudniu skończy 3 lata i zacznie chodzić do przedszkola. Wiem, że dużym problemem była telewizja, która go otumaniała. Teraz telewizor jest zupełnie
wyłączony i jest lepiej tzn. synek bawi się zabaweczkami z nami Najbardziej lubi te dźwiękowe i święcące.
Kupiliśmy mu również psa Golden retrivera, żeby towarzyszył mu na co dzień oraz chodzi na basen, gdzie umie już sam pływać (kocha wodę). Jednak to dalej za mało, bo dalej nie chce on mówić. Wiem, że chłopcy
z racji budowy mózgu mogą mówić, czytać i robić wiele rzeczy później niż dziewczynki, ale mimo to mój niepokój rośnie. Proszę doradzić mi, co mam zrobić, by zmobilizować go do mówienia i lepszej komunikacji z nami. Jakie książki oraz materiały powinnam zakupić? Prosiłabym o dokładne tytuły i autorów.
Pragnę dodać, że mieszkamy za granicą, więc kolejnym problemem jest też drugi język, jakim posługujemy się na co dzień (ponoć dzieci dwujęzyczne też mówią później). Proszę o pomoc.
Kaja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kaju,
Synek z pewnością nie rozwija się normatywnie, a sądy, że chłopcy mówią później są nieprawdziwe. Dzieci dwujęzyczne mówią z opóźnieniem, ale jeden z języków rozwija się, służąc dziecku do komunikacji, opisywania i rozumienia świata.
Przede wszystkim proszę wyjąć baterie ze wszystkich zabawek świecących i grających. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, stymulują nadmiernie prawą półkulę, wyłączając jednocześnie aktywność lewej, która jest odpowiedzialna za kształtowanie się mowy. Jeśli oboje Państwo jesteście Polakami musicie zwracać się do dziecka
tylko w języku polskim. Jeżeli mąż nie jest Polakiem, należy stosować
metodę OPOL.
Jeśli choć jeden specjalista powiedział, ze nie może wykluczyć zaburzeń autystycznych, należy natychmiast rozpocząć terapię rozwojową.
Pies jest oczywiście miłym towarzyszem zabaw dziecka, ale nie nauczy
Synka mówić, ani żadnych zachowań społecznych.
Nie wiem, gdzie za granicą Pani mieszka, terapeuci Metody Krakowskiej
są we Francji, Szwajcarii, Anglii i w Niemczech.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR - (www.wir-wydawnictwo.com)),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Samogłoski, Wyrażenia
dźwiękonaśładowcze" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska