6-ciolatek z wadą wymowy
Witam serdecznie! Jestem mamą sześcioletniego chłopca, który od trzech lat uczęszczał do logopedy przedszkolnego, ponieważ nie wymawia liter K, R oraz mówi bezdźwięcznie. Badanie słuchu wykazało, że wszystko jest w porządku, rozwój intelektualny syna jest powyżej przeciętnego (syn liczy w zakresie 1000, zna wszystkie litery, czyta) Ćwiczenia u logopedy nie przyniosły większych efektów, w prawdzie pani logopeda powiedziała, że ma wywołane już te litery i przyjdzie taki moment kiedy syn zacznie je prawidłowo wymawiać, ale nie ma żadnej zmiany. Przez trzy lata pracy z logopedą, proszono nas, aby nie ćwiczyć z nim w domu, gdyż może go to zniechęcić do ćwiczeń w przedszkolu. Dopiero teraz, gdy odchodzi z przedszkola, pani logopeda powiedziała żeby poćwiczyć wyrazy. Jestem zaniepokojona przyszłymi kontaktami syna z rówieśnikami - czy da sobie radę, czy będą rozumiały go dzieci i nowa nauczycielka. Dzieciak jest świetny:), ale obawiam się, że będzie się wycofywał w grupie nowych dzieci. Byłabym bardzo wdzięczna za poradę co mogę zrobić dla synka. Czy faktycznie jest tak jak nam tłumaczono, że syn nabył wcześniej inne umiejętności, a rozwój mowy "zostawił" sobie na później?
Pytanie przysłała pani Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
to rzeczywiście bardzo niekorzystna sytuacja dla synka, że nie wymawia głosek k i jak sądzę też g. Mam nadzieję, że r jest zastępowane przez l, a nie przez j. Nie sądzę, by chłopiec miał jakieś problemy w kontakcie z rówieśnikami, ale być może ktoś głośno skomentuje jego problem. Lepiej od razu przygotować dziecko na taką ewentualność. Przecież synek zdaje sobie sprawę ze swojego problemu, skoro chodzi już trzy lata do logopedy. Należy zachęcić go do ćwiczenia podczas wakacji. Z pewnością nie jest to prawdą, że dziecko rozwija się intelektualnie, a mowę "Zostawia" na później - to zupełnie absurdalne i nieprawdziwe wyjaśnienie problemu.
Zastanawiam się czy chłopiec nie jest oburęczny, lub lewooczny?
Jeśli nie wie Pani jak ćwiczyć w Wydawnictwie Arson (www.arson.pl) można kupić książkę "Metody wywoływania głosek".
Życzę wytrwałości w CODZIENNYCH ĆWICZENIACH!
Pozdrawiam serdecznie
Jagoda Cieszyńska