Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mowa dwuletniego dziecka

Witam, Pani Profesor,

zastanawia mnie czy: gdy mowa 2-letniego dziecka (chłopiec) składa się
praktycznie z samych neologizmów lub wypowiadanych sylab końcowych wyrazów jest to powód do obaw? Dziecko chętnie komunikuje się z otoczeniem i powtarza usłyszane wyrazy i proste zwroty, jednak dla osoby nie obcującej z nim na co dzień jest to raczej niezrozumiałe. Ogólny rozwój raczej nie budzi zastrzeżeń, chłopczyk jest radosnym, aktywnym dzieckiem; chętnie bawi się z innymi dziećmi, mówi przy tym bardzo dużo i denerwuje się, gdy ktoś nie może zrozumieć, co próbuje zakomunikować. Jedyną niepokojącą rzeczą, jaką zauważyłam jest kształtująca się lateralizacja lewostronna, jeżeli chodzi o rączkę i nóżkę, nie mam jednak informacji, które oko i ucho jest dominujące.

Czy późniejszy rozwój mowy może wynikać z takiego rozkładu lateralizacji? Czy rodzice powinni skonsultować się ze specjalistą, czy też należy \"dać dziecku czas\" obserwując dalszy rozwój mowy u dziecka?

Pozdrawiam serdecznie
Ewelina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewelino,

 

tak lateralizacja lewostronna, być może w tym wypadku także lewouszność mogą powodować trudności z opanowaniem prawidłowej artykulacji, a szczególnie powtarzanie części wyrazów (zwykle ostatnich sylab). Ponieważ chłopiec jest świadomy swoich problemów warto poćwiczyć w domu słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl) a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.


Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.


Można skorzystać z porady do specjalisty, który określi rozwój funkcji
poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Warto
rozpocząć wczesną naukę czytania, bo tego typu opóźnienia w rozwoju
mowy skutkują zwykle trudnościami dyslektycznymi, a reforma edukacyjna
postawi trudne zadania już przed pięciolatkami.


Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój mowy, lateralizacja lewostronna, neologizmy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć