Naśladowanie innych dzieci przez czterolatka
Witam. Jest coś w zachowaniu mojego 4-letniego synka, co nie daje mi spokoju. Od pewnego czasu (ok. 2 miesięcy) synek powtarza czynności wykonywane przez inne dzieci w zabawie. Gdy synek znajomych wychodził z basenu, mój również wychodził, jak siadał na hamaku, to i mój musiał też usiąść. Tak wyglądała zabawa z rówieśnikiem, ale, co gorsza naśladuje zachowania 2-latka, powtarza stukanie w samochód, bierze te same zabawki (np. skakankę), bo tamten chłopczyk to wziął. Kopiuje też zachowania swojej starszej siostry np. ona zdejmie skarpetki, to on też musi chodzić na boso - pytany, dlaczego to zrobił mówi, że córka też nie ma skarpet. Jak się pytam, czy chce się napić to mówi, że tak, ale również pyta, czy ja też się napiję.
W zabawie ze mną sam dyktuje, co mam robić, czy mam się bawić samochodem czy pociągiem, czy mam wziąć mniejszy czy większy statek przy zabawie w piratów. W domu proponuje sam inne zabawy np. gry w memo czy układanie literek (wszystkie już zna). Co ważne nie lubi rysować, ale lubi malować farbami, potrafi skupić się przy czytaniu książeczki, ale nie potrafi się skupiać przy pracach przy stoliku w przedszkolu. Czasami mam wrażenie, że mówi nie na temat, innym razem bardzo logicznie odpowiada, opowiada co się wydarzyło, zadaje pytania. Uwielbia zabawy z dziećmi, sam szuka z nimi kontaktu, to znaczy nie bardzo jest zadowolony, jak na placu zabaw nikogo nie ma, bo nie ma się z kim bawić, sam
zaczepia dzieci i pyta, czy się z nim pobawią. Mam wrażenie, że bezkrytycznie wykonuje polecenia innych dzieci, a nie wymyśla sam sposobu zabawy w nimi. Jak mam mu zwracać uwagę, żeby tak nie naśladował innych dzieci, gdzie się mam z nim udać?
Jeszcze jedno, późno zaczął mówić (ok. 3 lat), ale jest bardzo rozwinięty
ruchowo: jeździ na rowerze biegowym, na hulajnodze, lubi jeździć konno, lubi zjeżdżać na zjeżdżalni (sale zabaw to dla niego raj).
Proszę o opinię i radę
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
być może zachowanie dziecka jest spowodowane jakimś zaburzeniem rozwojowym, to koniecznie trzeba sprawdzić. Często takie reakcje mają dzieci z zespołem Aspergera dlatego trzeba wykonać diagnozę u specjalisty (w Małopolsce prof. Marta Korendo, która przyjmuje w Centrum Metody Krakowskiej).
Ponieważ w wieku pięciu lat Synek rozpocznie zerówkę, ważne jest, by wyeliminować nieprawidłowe zachowania. Niepokoi mnie mówienie nie na temat, a także zmienność w zachowaniach językowych. Reakcje społeczne (przymus naśladowania innych osób oraz narzucanie Pani sposobu zabawy) opisane przez Panią z pewnością nie są normatywne.
Zachęcam do diagnozy u kogoś z doświadczeniem w terapii tego typu
zachowań.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska