Histeria u 2,5-letniego dziecka
Witam. Mój 2,5 letni synek od paru miesięcy bardzo dziwnie się zachowuje. Jego zachowanie jest codzienną porażka, zmęczeniem, a nawet wykończeniem. Wstaje rano, bardzo płacze, nie chce się ubierać, przebierać itp.
Próbuję, a nawet staram się spokojnie tłumaczyć, że to trzeba zrobić. Ale
oczywiście musi być po jego myśli, nie ubierze się. Krzyczy, kopie, bije, a nawet gryzie, kładzie się na podłogę. Tak jest codziennie. Gdy nie robimy tego, czego syn chce, to wpada w szał, histerię i najgorszy jest fakt, że nie można go w jakikolwiek sposób uspokoić. Im bardziej chcemy go przytulić, tym jeszcze bardziej nie słucha. Proszę nam pomóc. Chodziliśmy do psychologa. Dostał lek refundowany, ale żadnego efektu.
Co mamy robić i jak postępować?
Pozdrawiam
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
nie można dwulatkowi dawać leków psychotropowych, które będą miały negatywny wpływ na jego rozwój intelektualny.
Być może zachowanie dziecka jest spowodowane jakimś zaburzeniem rozwojowym, to koniecznie trzeba sprawdzić. Często takie reakcje mają dzieci z zespołem Aspergera dlatego koniecznie trzeba wykonać diagnozę u specjalisty (w Małopolsce prof. Marta Korendo, która przyjmuje w Centrum Metody Krakowskiej). Jeżeli zespół Aspergera zostanie wykluczony, to konieczna jest żelazna konsekwencja i nie uleganie manipulacjo dziecka. Gdy dziecko histeryzuje należy przemyć twarz zimną wodą, mocno przytulić i trzymać w uścisku dopóki dziecko się nie uspokoi.
Teraz jeszcze można zmienić zachowanie Synka, jednak z każdym tygodniem
będzie coraz trudniej.
Proszę pamiętać o całkowitej eliminacji cukru z diety oraz o bezwzględnym zakazie oglądania tv, grania na komputerze i w telefonie komórkowym.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska