Czy to autyzm?
Witam,
Mam córeczkę (równe 2 latka). Mówi tylko tata i mama i resztę po swojemu. Niepokoi mnie to, iż nie chce pokazywać części ciała, ale za to bawi się z siostrami, bierze lalki i przytula, przynosi książki, żeby jej czytać, robi pa pa, robi kokoszeczkę, daje buzi, jak proszę - tańczy przy
muzyce, jak zawołam - przychodzi do mnie, sama je, sama pije ze szklanki, jak na spacerze jakiś samochód nas mija, to patrzy na niego, jak jakieś dziecko idzie - też zerka. Czy powinnam się niepokoić?
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Pani opis jest zbyt krótki, by można było wyciągnąć wnioski na temat rozwoju Córeczki, ale z pewnością ma ona opóźniony rozwój mowy, bo dziecko dwuletnie powinno już budować zdania gramatycznie poprawne i zadawać pytania. Fakt, że dziewczynka naśladuje siostry jest bardzo optymistyczny, ale Córeczka powinna także naśladować ich mowę, a skoro tego nie czyni, trzeba ustalić przyczynę braku rozwoju języka. Proszę skorzystać z programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić"- www.arson.pl, a także z programu stymulującego rozwój mowy "Kocham
czytać" - www.we.pl. Może Pani pracować sama, jak to czynić warto poczytać na forum rodziców (www.konferencje-logopedyczne.pl) albo zwrócić się o pomoc do logopedy, pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska