Dziwne zachowania 2,5-latka
Witam,
Mój 2,5-letni syn nie mówi ani jednego słowa, ale muszę zwrócić uwagę,
że z mężem mówimy do niego tylko w języku angielskim. Mieszkam w Anglii i w tym roku mały pójdzie do przedszkola. Dostał terapię ze względu na to, że nie mówi, ale ma również inne niepokojące zachowania. Jest agresywny, nie odpowiada na swoje imię, ale słyszy na pewno ponieważ reaguje na inne dźwięki. Bardzo dużo biega po domu, czasami kręci się w kółko, często robi coś takiego oczami jakby podążał za jakimiś liniami, przeciąga wzrok i utrzymuje go na pewnym poziomie, bawi się kółkami samochodów. Muszę dodać, że jest pogodnym dzieckiem, często się uśmiecha i ma kontakt wzrokowy z nami, ale patrzy wtedy, kiedy on chce. Największym problemem jest to, że macha rękami nagminnie i nie może usiedzieć, kiedy go karmię. To takie ogólne zachowania. Czy mogłabym dostać od Pani jakąś częściową odpowiedź, co to może być?
Patrycja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Patrycjo,
Nie rozumiem dlaczego Pani będąc Polką, mówi do dziecka w obcym języku. Czy ojciec dziecka jest Polakiem? Czy Państwo między sobą rozmawiacie w języku angielskim? Błędy jakie popełniają rodzice za granicą nie powodują jednak aż takich
głębokich zaburzeń rozwoju, o jakich Pani pisze. Zachowania Synka znajdują się w spektrum zaburzeń autystycznych. Radzę udać się do ośrodka w Luton (niedaleko Londynu) albo przyjechać na diagnozę do Polski. W Anglii Synek otrzyma diagnozę około 4 roku życia, a wówczas będzie już za późno na terapię.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska