Przeprowadzka do Niemiec z niedosłyszącym dzieckiem
Dzień dobry,
Przeprowadzam się z moją córka do Niemiec, moja córka jest z głębokim niedosłuchem. Ma szansę na implant, bo w Polsce nie miała. Nikt nie chciał się podjąć, gdyż jest opóźniona psychoruchowo, z wadą serca i padaczką, wiem, że tam będzie miała lepszy start, ale martwię się, czy to nie będzie za duży szok. Jeszcze jestem w ciąży - to kolejny szok, bo przecież przez
6 lat była tylko ze mną. Mam dużo wątpliwości, ale dla jej dobra jestem w stanie ponieść konsekwencje.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
Musi Pani wiedzieć, że sam implant nie rozwiązuje problemu nabywania systemu językowego. Nie wiem, jak do tej pory rozwija się mowa u Córeczki. Jeżeli nic nie mówi, będzie trudno uruchomić mowę. Polscy lekarze mają duże doświadczenie w implantowaniu, a ośrodek w Kajetanach jest na światowym poziomie, obawiam się więc, że operacja w sytuacji padaczki i wady serca może być niebezpieczna, a konsekwencje poniesie przecież też Córeczka, nie tylko Pani. Trzeba się dobrze zastanowić, jak zamiana języka wpłynie na emocje dziecka, co z drugim dzieckiem i całą rodziną? To są ogromnie ważne pytania i ktoś powinien z Panią na ten temat porozmawiać. Powinna to być przede wszystkim osoba, mająca duże doświadczenie w pracy z dziećmi niesłyszącymi i dwujęzycznymi.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska