Opóźniony rozwój
Dzień dobry.Jestem mamą rocznego synka. Pokrótce opisze niepokojące objawy ale może od początku...w pewnym tygodniu ciąży mój synek przestał rosnąć różnica była o 5 tygodni, miałam mieć rozwiązywaną ciążę prze czasem ale coś poszło do przodu i synek zaczął przybierać na wadze. Urodzony w 41 tyg z wagą 2860, 54 dł. Od urodzenia spokojne przeszliśmy kolki. Usiadł w wieku 8 miesięcy najpierw było kiwanie- jak siedział u mnie na kolanach, raczkuje od 11 miesiąca.obecnie ma równo rok pani neurolog stwierdziła opóźniony rozwój psychoruchowy.Dziecko nie pokazuje palcem nie mówi tylko w płaczu wydaje "memee" ma nadwrażliwość dłoni-jest w trakcie rehabilitacji.Uśmiecha się, tylko na chwilę może swój wzrok skupić na moim. Gdy chce coś płacze i muszę zgadywać czy chce jeść pić czy go coś boli. Jest bardzo wrażliwy na dźwięk np kaszlu lub jeśli ktoś powie coś głośno wtedy zaczyna się płacz. Mam w rodzinie 2 aspargerowcow i boję się czy i mnie to nie czeka?

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo, ponieważ w rodzinie występują zaburzenia ze spektrum ZA należy natychmiast podjąć stymulację rozwoju Synka. Przede wszystkim trzeba zastosować
program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" 10 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie sesje.
Warto także stosować ćwiczenia  słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek.
Ćwiczenia słuchowe - śpiewanie dwóch wersów  zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób)
np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury.
Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Wszystkie te ćwiczenia oraz inne ćwiczenia rozwojowe znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do terapeuty metody krakowskiej, by Pani pokazał jak stymulować rozwój dziecka w domu (terapeutów znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska