5-letnie dziecko niewypowiadające głosek f i w (zastępuje głoską ł) przy prawidłowej budowie narządów artykulacyjnych
Witam,
Mam następujący problem. Przejrzałam już wszelką możliwie mi dostępna literaturę i nie mogę sobie poradzić z jednym krótkim zadaniem z logopedii. Mam z tym przedmiotem styczność po raz pierwszy, dlatego prosiłabym o nakierowaniu mnie jakie ćwiczenia powinny być zastosowane w następującym przypadku i z jaką wadą mamy do czynienia: "Wyobraź sobie, że w grupie pięcioletnich dzieci, którymi się opiekujesz, znalazło się dziecko niewypowiadające głosek f (pomija całkowicie) i w (zastępuje głoską ł). Przy tym budowa narządów artykulacyjnych dziecka jest prawidłowa\".
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Dzień dobry, nie wiem na czym polega zadanie, czy na nazwaniu problemu, czy  na ułozeniu cwiczeń?
Ćwiczenia znjadzie Pani w ksiązce "Metody wywoływania głosek" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Opisana trudnośc to nie wada wymoway, a substytucja (ł za w, zdarza się często u dzieci z zaburzeniami napięci amięsniowego) elizja (brak głoski) jest częstym zjawiskiem w przypadku opóźnionego rozwoju mowy. Głoski wargowo-zębowe f i w wymagają zwarcia górnych zębów z dolną wargą a u wielu dzieci, które oddychają przez usta to zwarcie jest trudne do wykonania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska