Czy to zespół Aspergera?
Witam Jestem nauczycielką w przedszkolu. W tym roku prowadzę nową grupę 3 latków. Zachowanie chłopca niepokoi mnie ale nie chciałabym przestraszyć rodziców i popełnić pomyłki. Przygotowuję się do rozmowy z Rodzicami. Dziecko ma niezgrabne ruchy, dostawia stopę do stopy, nie ma mowy o samodzielnym założeniu kapci nawet nie próbuje, złości się, mówi ze nie umie. Trzyma kredkę nieprawidłowo, kolorowanie też nie sprawia mu przyjemności. Zawsze chce siedzieć na swoim miejscu,i stać w kole koło tej samej osoby. Notorycznie się onanizuje. Często unosi obie dłonie i trzepoce nimi na wysokości ramion. Muzyka, śpiewanie piosenek drażni go, zatyka uszy. Natomiast uwielbia słuchać bajki, zapamiętuje wszystkie rymowanki i wierszyki. Pięknie wypowiada się na temat ilustracji i ma ogromną wiedzę jak na 3 latka dotyczącą świata zwierząt. Rozpoznaje i nazywa zwierzęta, których nawet ja nie znam. Uwielbia tematy o zwierzętach.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto, rzeczywiście zachowanie chłopca jest bardzo niepokojące. Należy sprawdzić, czy dziecko potrafi prowadzić dialog, tzn. czy zadaje pytanie i słucha odpowiedzi, czy jest zainteresowane tym, o czym mówią inni, czy tylko samo chce opowiadać. Istotna jest także umiejętność podejmowania zabaw tematycznych z rówieśnikami. To ważny syndrom wskazujący na zaburzenia ze spektrum ZA. Może się Pani upewnić w swej diagnozie, czytając artykuł prof. Marty Korendo w zakładce "do pobrania" na forum www.konferencje-logopedycne.pl
Radzę delikatnie powiedzieć rodzicom, ze chłopiec nie zachowuje się normatywnie i zawsze warto sprawdzić, czy nie można mu pomóc.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska