Trzylatek nie wymawia głosek na początku wyrazu
Witam serdecznie, pragnę dowiedzieć się, czy trzyletni chłopiec nie wymawiający głosek na początku wyrazów (woda-oda, dobrze-obrze) wymaga
terapii logopedycznej? Chłopiec denerwuje się, kiedy pragnie przekazać jakieś informacje i jest niezrozumiany przez dorosłych i rówieśników.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno, jeśli dziecko się denerwuje i rozumie swój problem to koniecznie trzeba mu pomóc. Opisany problem często występuje na początku procesu nabywania mowy. Warto pomóc dziecku także dlatego, że opisane trudności umieszczają dziecko w grupie dzieci zagrożonych dysleksją.
Może Pani samodzielnie stymulować rozwój mowy dziecka poprzez słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" cz. 1-4 oraz "Trudne głoski" 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie ozdrawiam
Jagoda Cieszyńska