Czy to autyzm?
Witam Panią, mam 28 miesięcznego synka. Zastanawiają nas z mężem jego
dziwne zachowania. Nie mówi, ostatnio jakby jego mowa nieco ruszyła do
przodu ponieważ powtarza łatwe słowa po mnie. Interesują go różnego rodzaju samochody, zasypia z nimi, gdy wychodzimy to musi zawsze wziąć jakieś
autko. Jeździ nimi na stoliku przed oczami. Dużo bardzo rozumie, gdy zadaje
mu pytania o wskazanie czegoś to pokazuje. Nie reaguje na imię czasami. Jest bardzo ruchliwym dzieckiem. Mówi mama do mnie, do męża \"kika \". Zasypia
zawsze z czarną satynową poszewka i smoczkiem - zestaw obowiązkowy. Kiedyś kręcił się w kółko, chodził na palcach, teraz tego nie robi. Pokazuje ładnie
palcem, robi pa pa, przesyła buziaki. Lubi bardzo przebywać z dziećmi, bardziej lubi te starsze 5-letnie. Przytula się do nich. Jak się cieszy to zauważyłam, że zaciska piątki, trzyma też paluszek w buzi. Proszę bardzo o pomoc, mieszkamy w Anglii i czytałam że tutaj nie prowadzą terapii.
Ewelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewelino,w Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107), warto udać się tam, by uzyskać diagnozę wszystkich funkcji poznawczych i otrzymać program stymulacji. Z całą pewnością Synek nie rozwija się prawidłowo.Przywiązanie do rytuałów, stereotypowe zabawy, brak mowy mogą wskazywać na zespół Aspergera. Jeżeli podczas wakacji będzie Pani w Polsce radzę udać się na diagnozę do dr hab. Marty Korendo (Centrum Metody Krakowskiej), a potem zamówić sobie kilka godzin terapii, by zobaczyć ja kto robić po powrocie do Anglii. Zaburzenia prawdopodobnie nie są głębokie, ale bez stymulacji problemy
bedą narastać.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska