Niepokojące zachowania 2-latka
Witam, mam synka który za miesiąc skończy 2 latka i niepokoją nas niektóre zachowania, zastanawiamy się czy nie są to wczesne objawy autyzmu.
Zacznę może od tego co potrafi:jest dobrze rozwinięty ruchowo, wcześnie
zaczął chodzić, biegać, jeździ rowerkiem biegowym, kopie i rzuca z nami piłkę, próbuje sam jeść łyżeczką ale tylko jak ma ochotę. Poznaje i dopasowuje kształty, proste puzzle, buduje wieże z klocków, bawi się samochodzikami, robi zjeżdżalnie. Bardzo lubi nosić i przytulać Misie. Lubi oglądanie książeczek i jak mu się pokazuje lub pyta gdzie coś jest ale nie lubi czytania.Wskazuje na odpowiednie zwierzątka, przedmioty, naśladuje ich odgłosy. Lubi włączać muzykę, tańczyć, klaskać, podskakiwać. Lubi być noszony na rękach i bawi się tylko przy nas i najchętniej z nami, sam bardzo krótko. Nawiązuje kontakt wzrokowy, uśmiecha się jak nas widzi i się cieszy. Gdy się boi lub coś sobie zrobi też biegnie do nas. Lubi zabawę w berka, chowanego, naśladuje rozmowę przez telefon, sprzątanie. Lubi się kąpać, chodzić na basen. Uwielbia łaskotanie i różne wygłupy. Wykonuje polecenia, przynosi odpowiednie ubranka przed wyjściem na dwór, odnosi przedmioty na swoje miejsce, pomaga w domowych pracach. Jak jest z nami nie boi się nowych osób i miejsc.
Teraz powiem co nas niepokoi: już jako niemowlę prężył się przy piersi, był sztywny, nie przytulał się, ciągle machał nóżkami. Jako kilkumiesięczne dziecko ciągle kręcił drewnianymi kółeczkami, pochylał nad nimi i obserwował jak się kręcą, bardzo się na tym skupiał i robił to długo. Często skacze lub biega od jednego miejsca do drugiego. Lubi wszystko co się kręci, kręci kółkami od samochodów, a najbardziej lubi patrzeć na wirowanie pralki, macha przy tym rękami, piszczy i strasznie się wpatruje. Czasem (niezbyt często) zaciska pięści i jakby na moment cały się spina. Mało mówi, proste słowa typu mama, tata, halo, mleko, misio, tak, nie, daj ale często jak czegoś chce to zamiast mówić pokazuje palcem i mówi\"yyy\". Naśladuje odgłosy zwierząt i dużo wyrazów po nas powtarza. Na pewno dużo rozumie, mamy wrażenie, że większość. Są problemy z jedzeniem, je przy tablecie, inaczej nie chce spróbować, ale poza jedzeniem nie ma dostępu do tabletu, telewizja niespecjalnie go interesuje, na krótko. Od pół roku chodzi do żłobka, zawsze trzymał się trochę z boku ale Panie mówiły, ze zaczął się rozkręcać, niestety potem zachorował na ospę i miesiąc był w domu. Po powrocie było źle i Panie mówiły, że się nie bawi z dziećmi, kładzie się na podłodze i zakrywa oczy, potrafił tak leżeć np godzinę. Ożywiał się jak dzieci się rozchodziły. Panie mówiły, że nie lubi hałasu i chodzi na paluszkach. Przy nas nie reaguje na hałas. Ładnie za to w przedszkolu jadł razem z dziećmi, bez problemu też zasypiał. Syn na krótko się na czymś koncentruje i nie lubi sam się bawić, chce żeby ciągle ktoś z nim był. Szybko wpada w złość jak coś się nie udaje i np. rzuca wtedy zabawkami. Czasami głośno się śmieje bez specjalnego powodu. Niechętnie je stałe pokarmy i próbuje nowych potraw. Z dziećmi nie bardzo umie się bawić, zabiera zabawki i nie chce oddać ale generalnie cieszy się na ich widok. Lubi dzieci trochę starsze i lubi się z nimi ganiać i wygłupiać. Ostatnio odstawiliśmy go od smoczka i zaczął od tej pory się szczypać przy usypianiu lub lekko ciągnać się za włosy. Na badaniu usg główki jako niemowlakowi wyszła mu mała torbiel, ale lekarz powiedział, że wszystko jest w porządku i nie ma to żadnego znaczenia. Poród też był bezproblemowy. Po przeczytaniu różnych informacji \"popsuliśmy\" telewizor i radio, nie włączamy przy nim prania. Trochę nam go szkoda, bo muzykę bardzo lubi, czy jest to konieczne? Proszę o opinię czy takie objawy mogą świadczyć o autyzmie i jakie ewentualnie kroki powinniśmy podjąć. Generalnie jest bardzo pogodnym dzieckiem, najbardziej niepokoi nas, że niedużo mówi i ta fascynacja ruchem wirowym. Będę wdzięczna za poradę.
Pozdrawiam,
Mama Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo, to ostatnie chwile, kiedy może Pani wpłynąć na rozwój dziecka, a tym samym na jego całe życie i Wasze życie z nim. Potem zmiany w mózgu są tak głębokie, że nie udaje nam się poprowadzić dziecka prawidłową ścieżką rozwoju.
Opisane przez Panią objawy wskazują na zburzenia ze spektrum autyzmu, ale ponieważ chłopiec sporo już umie należy mieć nadzieję na zniwelowanie negatywnych zachowań.
Przede wszystkim proszę usunąć tablet z oczu dziecka. Możecie Państwo
go używać gdy dziecko śpi. Niestety dopóki Synek nie będzie mówił koniec z muzyką, może Pani jedynie śpiewać. Normą dla dwulatka jest 270 słów i budowanie zdań gramatycznie poprawnych.
Fakt, że dziecko dobrze rozwija się motorycznie i taki kontakt podejmuje ze starszymi dziećmi niestety nie wystarczy do stwierdzenia normy rozwojowej.
Niezwykle ważna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera.
Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy w ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
• program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
• ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
• ćwiczenia dużej i małej motoryki,
• ćwiczenia pamięci,
• stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
• ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
• ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
• ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
• ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
• nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa. Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska