Nauka mowy u dziecka z mpd
Witam,
Mój synek ma 3,5 roku. Urodził się w Anglii, wcześniak w 28 tygodnia ciąży. Bardzo długo nie znaliśmy diagnozy, gdyż angielscy specjaliści zapewniali nas, że ma na wszystko czas. Pracujemy z nim sami oraz pod opieką polskich specjalistów mieszkających na wyspach, gdyż nhs takim dzieciom pomaga w znikomym stopniu. Najgorszy problem mamy z nauką mowy, gdyż specjalistę widzieliśmy 3 razy przez 1,5 roku i zalecono nam naukę komunikacji pozawerbalnej za pomocą obrazków. Nie stosujemy jej, gdyż polscy logopedzi zostawiają taką opcje na sam koniec. Mój syn, pomimo napięcia mięśniowego, ma coraz swobodniejsze ruchy języka i szczęki. Nie ma problemów z posiłkami, je praktycznie wszystko. Coraz lepiej gryzie. Swobodnie porusza językiem, wargami. Od kilku miesięcy mówi we własnym języku, próbuje w momentach desperacji wołać mnie słowem "maa" i kiedy jest bardzo zły i czegoś nie chce, wydaje z siebie słowo "niee". Woli jednak pokazywać palcem, dotykać mojej ręki jako gest twierdzący. Jesteśmy w trakcie poszukiwań logopedy w pobliżu naszego miejsca zamieszkania. Logopedy, który będzie chciał uczyć dziecko mówić, a nie pokazywać. Nie wiem jednak, czy będzie on uczył dziecko metodą krakowską. A bardzo chciałabym spróbować. Mój syn rozumie prawie wszystko, jest bardzo
inteligentny i sprytny. Lubi książeczki, lubi oglądać bajki. Czy mogłaby
Pani polecić mi od czego mam zacząć? Myślałam o serii "Kocham czytać", a później znalazłam "Słucham i uczę się mówić". Nie jestem specjalistą,
ale bardzo chciałabym pomóc mojemu dziecku.
Pozdrawiam serdecznie,
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Z pewnością uda się Pani prowadzić stymulację, wystarczy tylko determinacja i konsekwencja. Nie wiem, na jakim poziomie jest sprawność motoryczna synka, im ona jest lepsza tym łatwiej pracować nad artykulacją. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki" l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Ważna jest także nauka czytania "Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Bardzo pomaga nam technika "dziennika wydarzeń" - może Pani o niej poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com. Warto zobaczyć, jak wyglądają takie ćwiczenia. W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107), ale może będzie podczas wakacji w Polsce - proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl. Dzieci, które nie uruchomiły powtarzania podczas stosowania programu słuchowego mogą jeszcze skorzystać z techniki Manulanego Torowania Głosek.
Bardzo serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska