Problemy z nauką sikania
Witam mam prawie czteroletniego synka, który ma problem z nauką sikania. Od dwóch lat systematycznie próbuję nauczyć go sikać jednak ciągle nie daje to żadnego efektu. Próbowałam już wielu sposobów, ale nic nie skutkuje. Jak tylko próbuję go posadzić na nocnik albo uczyć go sikać na stojąco on mówi, że się boi. Jestem właśnie w trakcie kolejnej próby i jest o tyle lepiej, że siada na nocnik, ale tylko w ubraniu. Proszę, o jaką radę jak mu wytłumaczyć żeby się nie bał, bo moje argumenty nie skutkują.
Pytanie przysłała pani Anna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
Pisze Pani o pewnej trudności w nauce dziecka korzystania z nocnika.
Napisała Pani, że Pani argumenty już nie działają, niemniej jednak nie ma
ani słowa o tym jakiego rodzaju argumentów Pani używa. W takiej sytuacji nie
jestem w stanie udzielić Pani żadnej sensownej odpowiedzi. Zapraszam do
sprecyzowania swojego pytania z podaniem jak największej ilości szczegółów.
Jednocześnie wnioskuję, że być może przeciągający się trening czystości (tak
nazywa się zdobywanie umiejętności korzystania z nocnika) został spowodowany
zbyt wczesnym naciskaniem na dziecko by już zaczęło korzystać z toalety. To
najczęściej popełniany przez rodziców błąd. Proszę pamiętać, że dziecko pod
względem rozwoju fizycznego i psychologicznego jest gotowe ok. 2,5 roku
życia. Wówczas bowiem jest w stanie świadomie kontrolować pęcherz i zaczyna
mu się kształtować odrębność ja. Podana granica wiekowa to jednak
każdorazowo bardzo indywidualna sprawa i nie należy się nią zbytnio
kierować. To co ważne i o czym chciałabym Pani napisać to, przy treningu
czystości warto pamiętać o nagradzaniu i chwaleniu dziecka, a unikać
karania, oceniania, zawstydzania i szydzenia z dziecka.
Na dzień dzisiejszy polecam Pani kupno poradnika dla rodzica mówiącego o
treningu czystości, w którym znajdzie Pani konkretne rady i opis problemu
lub udanie się na warsztat dla rodziców "pożegnanie z pieluszką". Taki
warsztat organizuje m.in. Nintu - pracownia psychologiczna.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy