Nieprawidłowe wypowiedzi
Dzień dobry Pani Profesor, mój syn ma 4 lata i 7 miesięcy. Problem jest taki, że syn w każdej wypowiedzi, w której używa liczebnika \"dwa\", to go nie odmienia przez rodzaje tzn. nie powie np.\"dwie szklanki\" itp. ale zawsze \"dwa szklanki, kredki\". I chociaż mówię mu jak jest poprawnie, to nie daje to żadnych efektów. Syn jest prawdopodobnie lewooczny i praworęczny. (nie wiem jakie informacje powinnam jeszcze podać...)
Proszę poradzić co powinnam z tymi jego wypowiedziami robić, jak ćwiczyć.
Pozdrawiam,
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato, Synek potrzebuje systemowych ćwiczeń, a nie poprawiania, na które z pewnością nie zwraca uwagi. Proszę codzienne około godziny poćwiczyć przy stoliku, bawiąc się rożnymi przedmiotami (widelce, łyżki, noże, kubki, szklanki, talerze). To mogą też być obrazki, zdjęcia, ilustracje, które kategoryzujemy. Np. co do pici, co do jedzenia, a potem zabawy z pacynką, która mówi proszę dwa soki, a Sprzedawca (pani lub dziecko) odpowiada mam tylko jeden sok itp. Można się bawić w sklep, w transportowanie żywności, czy innych materiałów. Radzę już rozpocząć uczyć Synka czytania SYLABAMI, bo problemy, jakie przejawia, wskazują na zagrożenie dysleksją.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska