Problem z wymową
Mój dwuletni synek Karol ma od niedawna nową nianię, która przychodzi do nas razem ze swoim trzyletnim synkiem Michałem. Chłopcy ładnie się razem bawią, ale ostatnio zauważyłam, że Karol jakby trochę mniej mówi. Michał ma
problemy z wymową, bardzo niewyraźnie mówi, ja nie potrafię go zrozumieć. Był u jednego specjalisty logopedy, ale lekarz polecił się pokazać jak dziecko będzie miało 5 lat. Obawiam się, że mój syn uczy się takiego seplenienia od starszego kolegi. Czy fakt poważnej wady wymowy starszego kolegi może wpływać na rozwój mowy mojego dziecka? Zaznaczam, że Karol nie ma podobnych problemów, wyraźnie wymawia zgłoski. Sama niania stwierdziła, że Karol wyraźnie mówi - w porównaniu do Michała, to na pewno. Tylko, czy w towarzystwie Michałka nie będzie się uwsteczniał?
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo, nie wiem, czy Michał sepleni międzyzębowo (język między zębami podczas wymawiania głosek: s, z, c, dz, czasem także t, d, n), czy tylko zamienia głoski sz, ż, cz, dż na s, z, c , dz. Oczywiście, że dzieci w tym wieku spontanicznie naśladują wymowę kolegów. Dlatego może się zdarzyć, że Karolek będzie zamieniał głoski, ale z pewnością nie będzie naśladował wady wymowy (seplenienie międzyzębowe).
Proszę się jednak nie martwić, bo gdyby Karolek poszedł do żłobka miałby szanse spotkać tam wiele różnych wad wymowy, zniekształceń głosek, a także substytucji głoskowych (zamian głosek). Bardzo się dziwię logopedzie, który nie podjął pracy z trzylatkiem. Teraz jest najlepszy czas na korektę. Proszę zasugerować mamie słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Warto też udać się do logopedy pracującego metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska