Inna dziewczynka
Dzień dobry Pani doktor,
Jestem mamą trójki wspaniałych dzieci. Dwóch chłopców w wieku 13 i 9 oraz najmłodszej pociechy dziewczynki 2,5 roku. Do tej pory myślałam ,że jest wszystko dobrze w rozwoju mojej córki, aż trafiłam na Pani stronę. Może zacznę od początku. Cała ciąża przebiegała prawidłowo. Córka urodziła się w 39 tygodniu ciąży zdrowym dzieckiem. Karmiona piersią była przez 1,5 roku. Jej zachowanie czasem budziło we mnie zdziwienie np. bardzo późno zaczęła chodzić (koło 16 miesiąca). Tak się bała, że nie chciała zejść z tarasu na trawę, a jak już zeszła, to za rękę i przy próbie puszczenia płakała i się trzęsła. Dodam, że mało gaworzyła i do teraz prawie nic nie mówi. Jak coś chce, to pokazuje palcem i wydaje pojedyncze dźwięki, a jak woła to wszyscy są "aaa". Jesteśmy umówione do poradni w najbliższym czasie. Zaczęłam już ćwiczyć z Pani pomocami do słuchania, ale jestem bezsilna. Bardzo proszę o pomoc.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Zachowania córeczki wskazują na spektrum zaburzeń autystycznych dlatego radzę zwrócić się do terapeuty metody krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl) o pomoc. Terapeuta pokaże wszystkie 17 elementów metody oraz pokaże jak pracować. Ważne byłoby przeprowadzenie diagnozy funkcji poznawczych. Niezwykle ważna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy w
ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia. Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia opisane są w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska