Problemy z czytaniem u sześciolatki
Witam,
Córka ma 6 lat, obecnie jest w I klasie (jako jedyna sześciolatka, ale
klasa mała - mniej niż 10 osób). Problemem jest czytanie, które sprawia jej trudności: czyta dość wolno i z wysiłkiem (szczególnie zbitki spółgłosek, które "międlą" się w jej w ustach), myli b z d (jedynie te dwie litery), zdarza jej się odwrócić cyfry 3, 5 i 6. Uczyła się czytać sylabicznie (bo były problemy z głoskowaniem). Zastanawiam się, czy jej problemy to kwestia wieku i niedopasowania programu szkolnego do możliwości sześciolatki (realizują Nowe Już w Szkole - Nowej Ery), czy oznaki zagrożenia dyslekcją. Rozważam pozostawienie jej na drugi rok w pierwszej klasie. Argumentem przeciw jest fakt, że w pozostałych przedmiotach (matematyka, rysunki, sprawność ruchowa) córka nie ma żadnych trudności (a wręcz przeciwnie - jest jedną z lepszych w klasie) oraz, że bardzo dobrze czuje się w szkole, jest zintegrowana z dziećmi, lubi wychowawczynię, a z samodzielnością, zorganizowaniem się, zachowaniem i emocjami nie było żadnych problemów. Jest też ambitna - spodziewam się, że powtórzenie klasy byłoby dla niej problemem.
Proszę o poradę.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
Córeczka nie powinna była pójść do szkoły nie tylko ze względu na jej trudności wskazujące na zagrożenie dysleksją, ale także ze względu na obecność w klasie o rok starszych dzieci, do których przystosowują swoje działania nauczyciele. Moje doświadczenie wskazuje, że problemy wystąpią także w klasie
czwartej, gdy dzieci uczą się samodzielnie z podręczników i czytają obszerne lektury. Nawet inteligentne dziecko, które ma problemy z czytaniem, nie może
osiągnąć takiego sukcesu edukacyjnego, jak czytający koledzy. Problem z czytaniem rzutować będzie także na naukę języka obcego. Jednak pozostawienie dziecka na drugi rok w pierwszej klasie uważam, za zły pomysł ze względów psychologicznych. Nie można karać dzieci za błędy rodziców. Proszę teraz i podczas wakacji intensywnie uczyć się z córeczką czytać (polecam podręcznik i ćwiczenia do pierwszej klasy dla sześciolatków: "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też poćwiczyć odwracanie obrazków "Kocham się uczyć-odwracamy obrazki" (www.we.pl oraz odpowiedzi zeszyt ćwiczeń Agnieszki Bali (www.arson.pl). Córeczce trzeba wytłumaczyć dlaczego musi uczyć się podczas wakacji, warto także powiedzieć, że rozumiecie jak trudno uczyć się z siedmiolatkami. Koniecznie trzeba zbadać dominację stronną i wykonać test SWM, badający stopień zagrożenia dysleksją.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska