Synek sam nauczył się alfabetu, teraz nie mówi
Szanowna Pani Jagodo,
Mój synek ma prawie 3 latka i nie mówi. Widzę, że zaczyna się denerwować z tego powodu. Boję się, że niedługo wystąpi nerwica wegetatywna, bo już ma odruch jakby obgryzał paznokcie. Nie mówi, ale sam zaczyna czytać. Alfabetu sam się nauczył, nikt go nie zmuszał, ani nie uczył na siłę, po prostu zaczął literować wyrazy. Dopiero zaczyna mówić, a jak się zdenerwuje to krzyczy mama albo np. daj. Niestety jak siedzi, to mówi niezrozumiale, szybko jakby po chińsku. Martwię się, bo nie chcę, aby tak mówił do końca życia. Chodzi raz w tygodniu do logopedy, ale nie wiem czy to ma jakiś efekt, moim zdaniem nie. Czy może mi Pani dać jakieś wskazówki. Potrzebuje porady, co robić, a czego nie. Wyczytałem już, że źle robię jak wyciskam z niego mowę mówiąc np. "powiedz tata". Zastanawiałem się, czy mu nie wydrukować alfabetu wielkiego na ścianie z
wyrazami i obrazkami, ale nie wiem czy to dobry pomysł, wole zapytać.
Maciej

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Panie Macieju,
Koniecznie trzeba rozpocząć rozsądną terapię, bo trzylatek, który nie mówi zupełnie inaczej rozwija myślenie, które staje się głównie obrazowe, a nie abstrakcyjne. Rozpoznawanie alfabetu, to jeszcze nie czytanie. Proszę wprowadzić program słuchowy i program nauki czytania sylabami "Kocham czytać". Program słuchowy: Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pan na stronie www.szkolakrakowska.pl. Czytanie sylabami:
o początkach przeczyta Pan w zakładce 'do pobrania" na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl do zeszytów dołączony jest poradnik dla rodzica. Słuchanie i czytanie powinno wyzwolić samodzielne powtarzanie,
rzeczywiście nie wolno mówić dzieciom: "powiedz" "powtórz". Zwracam też uwagę na fakt, że brak mowy przy samodzielnym opanowaniu alfabetu nie jest normatywny i może wskazywać na spektrum zespołu Aspergera. Aby to wykluczyć, proszę zapoznać się z artykułami prof. Marty Korendo.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska