Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Do jakiego przedszkola zapisać dziecko z opóźnionym rozwojem mowy?

Witam,
Chłopiec urodzony w październiku 2009 r., w tym roku od września powinien zacząć roczne przygotowanie przedszkolne. Od roku chodzi do punktu przedszkolnego (grupa mieszana - 3,4 i 5 latki), jego mowa znacznie się poprawiła odkąd zaczął uczęszczać do przedszkola (można zrozumieć co mówi), ale zamienia głoski w wyrazach, czasami mówi niezrozumiale i szybko, nie potrafi powtórzyć po osobie dorosłej poprawnej formy wyrazu. Nie różnicuje paronimów, ma problemy z odpowiedzeniem na pytania dotyczące przeczytanego tekstu, nie potrafi różnicować, ma problemy z uogólnianiem oraz z pamięcią sekwencyjną i ujmowaniem elementów całościowo. Wyniki jego diagnozy jako dziecka 4-letniego w przeliczeniu procentowym to 61 proc. (dodam tylko, że według diagnozy jest to rozwój prawidłowy, ale dziecko uczęszcza na zajęcia z grupą 3-latków). Czy zapisać go do przedszkola publicznego, gdzie będzie grupa dzieci wiekowo odpowiadająca chłopcu (5-latki), czy zostawić go w punkcie przedszkolnym, gdzie prawdopodobnie będzie miał indywidualne nauczanie, bo grupa 5-latków będzie się składała jeszcze z 2 chłopców, którzy także mają problemy z mową, a właściwie nie mówią, jedynie kilka słów. Czy indywidualne nauczanie dla takich dzieci nie jest przesadą? Czy dziecko nie powinno uczyć się i bawić w gronie rówieśników, w większej grupie np. dziesięciu 5-latków (mówiących poprawnie) niż z dwójką 5-latków, którzy także mają problemy z mową? Jakie kompetencje i wykształcenie musi mieć nauczyciel, aby dobrze przygotować te dzieci do nauki w szkole? Bardzo proszę o odpowiedź i pomoc.
Wiktoria
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Wiktorio,

Niestety jeśli chce Pani, by synek miał równe szanse z rówieśnikami musi Pani samodzielnie ćwiczyć codziennie w domu, około jednej godziny. Inaczej chłopiec nie zdąży opanować systemu językowego do czasu podjęcia obowiązku szkolnego. Chłopiec musi być odroczony więc najlepiej, by od września był w grupie czterolatków w publicznym przedszkolu, a do pierwszej klasy poszedł jako 7-latek. Do codziennej pracy polecam: słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić. Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", a także "Trudne głoski" 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Nie wiem, czy została zbadana dominacja astronna, a to bardzo ważne.
Musi pani takze wiedziećć, że pięciolatek z tak poważnym opóźnieniem rozwoju mowy należy do grupy dzieci zagrożonych dysleksją. Proszę przeczytać artykuł na ten temat na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, jest umieszczony w zakładce "do pobrania".

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńskaa

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, opóźnienie, przedszkole

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć