5-latka - problem z mową
Witam,
Moja 5-letnia córka w porównaniu do równolatków zawsze gorzej i
zdecydowanie później potrafiła się komunikować. Obecnie od ponad roku nie widzimy z mężem poprawy mowy, formułowania zdań, używania nowych słów. Używa wciąż tych samych zwrotów, gdy chce opowiedzieć o czymś, to bardzo długo to trwa (używa cały czas i..., um...., a.... itp.). Zatacza koło i od początku powtarza, co już powiedziała. W sumie otoczenie ją rozumie, bo w prosty sposób powie co chce. Dodam, że od 2,5 roku chodzi do przedszkola. W innych dziedzinach raczej nie odbiega od rówieśników. Proszę o poradę czy to wymaga pomocy specjalisty, czy sami możemy jej pomóc?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Możecie Państwo sami pracować z dzieckiem, ale doświadczony logopeda -terapeuta, powinien wykonać dokładną diagnozę rozwoju mowy, ułożyć program i pokazać jak pracować. Zwykle polecamy program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) oraz wczesną naukę czytania "Kocham czytać" (www.we.pl). Ważne są też ćwiczenia lewopółkulowe (układanki z klocków, sekwencje, relacje czasowe). Aby poprawić spontaniczną mowę prowadzimy z dziećmi Dziennik Wydarzeń, o tym jak to robić można przeczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at. Wiele pomocy znajdzie Pani na stronie www.wir-wydawnictwo.comWarto też poczytać artykuły (zakładka "do pobrania") na stronie www.szkolakrakowska.pl. Na tej stronie jest też forum, gdzie rodzice udzielają sobie pomocy.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska