Gdzie się zwrócic o pomoc?
Moja 4-letnia córka jest dzieckiem dwujęzycznym, oboje z mężem mówimy w domu po polsku, ale od 1-go roku życia córka chodzi do przedszkola, gdzie słyszy tylko lokalny język norweski, i to przez większość dnia, od 8 do 16.30. Córka rozumie wszystko po polsku, buduje zdania, ale wg mnie zbyt proste jak na swój wiek, stara się opowiadać, tłumaczyć, ale sprawia jej to wyraźną trudność, robi duże błędy gramatyczne, i jak widzi ze jej nie wychodzi, daje za wygrana. Staram się delikatnie poprawiać, zachęcać, ale nie jestem pewna jak najlepiej stymulować jej mowę. Podobne kłopoty ma z językiem norweskim. Miesza tez oba języki, ale to mnie nie martwi. Wydaje mi się, że przez swoje kłopoty językowe jest jej trudno bawić się z innymi dziećmi, jest pogodna i stara się, ale wg pani z przedszkola kłopoty z komunikacja sprawiają, że nie jest w stanie uczestniczyć w pełni w zabawach i się wycofuje. W przyszłym tygodniu będzie oceniona przez lokalnego pedagoga specjalnego / logopedę, który przyjdzie do przedszkola, ale chciałabym też prosić o ocenę polskiego specjalistę przy najbliższej wizycie w Polsce, czyli w drugiej połowie marca. Jestem z Warszawy, proszę o rade, gdzie najlepiej zwrócić się o pomoc i ocenę. Chciałabym ćwiczyć z córką w domu po polsku, myślę, że poprawiając polski, drugi język też sie poprawi.
Dziękuję za pomoc,
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
ma Pani rację, od poziomu języka etnicznego zależy poziom gotowości do opanowania język drugiego. Czas ekspozycji na język drugi jest więszy od czasu ekspozycji na język polski dlatego należy systemowo wspomagać rozwój języka dziecka. Najlepszym sposobem jest wczesna nauka czytania. Polecam program "Kocham czytać" -www.we.pl. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at O tym jak ćwiczyć z dzieckiem dwujęzycznym i jak stymulować rozwój poznawczy dzieci w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Na stronie www.szkolakrakowska.pl znajdzie Pani specjalistów w Warszawie, którzy sprawdzą poziom języka i pokazą jak pracować nad gramatyką.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska