Niedosłuch, a poprawne mówienie
Mój syn na 5,5 roku. Od urodzenia stwierdzono u niego niedosłuch obustronny przewodzeniowy na poziomie ok. 40-50 decybeli. Jednak dopiero od roku nosi aparaty słuchowe i od tego czasu zaczął mówić ale mówi bardzo niewyraźnie. Zaznaczę, że do 4go roku życia nie mówił nic, myślę że powodem były aparaty które powinien mieć od urodzenia. Zajęcia logopedyczne ma od 3go roku życia oraz od pół roku ma zajęcia z surdologopedą. Martwię się bo za rok idzie do szkoły. Proszę mi powiedzieć co jeszcze (oprócz ćwiczeń od logopedy) mogłabym robić w domu z dzieckiem, żeby syna dobrze przygotować do pójścia do szkoły. Jest bardzo chętny do pracy dlatego też chcę to wykorzystać.
Z góry dziękuję za wszelką poradę,
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
koniecznie powinna Pani rozpocząć naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Polecam program "Kocham czytać" - www.we.pl. Warto także skorzystać zeszytu nr 3 A. Bala "Myślę, czytam i rysuję" (www.arson.pl).
W wydawnictwie Arson znajdzie Pani także inne zeszyty Agnieszki Bali, ćwiczące spostrzeganie wzrokowe, sprawność manualną, odwrócenia itp. Ubytek 40-50 decybeli pozwoli dziecku w pełni rozwinąć mowę, ale ważne jest wsparcie na początku budowania systemu językowego. Ważńe więc jest ćwiczenie rozumienai mowy i budowania zdań gramatyczne i poprawnych. O wszystkich ćwiczeniach może Pani przeczytać w książce: "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Jeżeli Synek ma kłopoty z wymową głosek dziąsłowych (sz, ż, cz, dż, r) to polecam program słuchowy : "Trudne głoski"- www.arson.pl. Wówczas należy zdjać aparaty i w słuchawkah słuchać około 10 minut dziennie. dziecko powinno powtarzać sylaby i wyrazy.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska