Dziecko z niedosłuchem
Witam,
mam córeczkę, która ma półtora roku, ma niedosłuch UP 90db UL 60, aparaty nosi od 4 miesiąca życia, mamy zajęcia 2 razy w tygodniu z logopeda, raz z jedna panią a drugie z inną, sama w domu ćwiczę jak najwięcej się da, tzn.: dużo jej czytam książek - zna zwierzęta i przedmioty z książek - pokazuje palcem gdy pytam gdzie coś jest, dużo pokazuje je obrazków ze zwierzętami, przedmiotami codziennego użytku, gramy na instrumentach, karmimy lale, misie, układamy obrazki - dwa takie same szuka i podaje, rozcięte obrazki próbuje układać, ale jeszcze jej nie wychodzi, podaje przedmiot o który proszę, umie pokazać że lalka idzie, siedzi, leży stoi, reaguje na moje polecenia, i wydaje mi się że wszystko rozumie co do niej mówię, mam tez dwie części \"Kocham czytać\" samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze, naśladuje niektóre zwierzęta: kra - wrona, me- koza, be- owca, uu -sowa, ham-pies, m-krowa, m- kot, pe pe zamiast pi pi - pisklę, tu tu - słoń, powtarza wyraźnie samogłoski A O U E natomiast ma problem z I oraz Y które bardziej naśladuje intonację, rozpoznaje w książce samogłoski i pokazuje palcem, mówi: mama, mamo, tata, tato, dań - daj, jak jest głodna mówi am am, na picie mówi - tu, mama o - mama chodź, mama o tu - mama chodź tu, eo- na karetkę, ta - tak, \"nie\" nie mówi tylko \"m\" i kręci głową, tik tak na zegarek ale to i jest mało słyszalne, bam - na piłkę, mba - na żabę, dom, da, ato - auto, próbuje powiedzieć oko ale to k jest słabo słyszalne, a ty ty mówi z tym że to Y tez jest słabo słyszalne, tam - jak chce gzieś iść, tu -mówi jak się pytam gzie jest jak sie schowa, pa pa, ba ba, otu - jak chce, żebym coś otworzyła, mama otu, na dużo rzeczy mówi \"tete\", po swojemu to mówi, raz więcej a raz mniej, jak uczę ją jak wąż syczy to nie mówi ss tylko dmucha noskiem, uczę ją dmuchać, dmucha na piórko, uda jej się dmuchnąć w trąbkę żeby słychać było dźwięk, z jedzeniem nie ma problemu, tylko że spaniem nie prześpi całej nocy, budzi się 2 - 3 razy, jest pogodna, lubi się bawić, nie ogląda bajek ani telewizji, pokazuje swoje i moje części ciała, proszę o radę jak ćwiczyć z nią I oraz Y, oraz jak jeszcze z nią ćwiczyć, aby jak najlepiej się nauczyła mówić, panie logopedki mówią że jeszcze ma czas na nauczenie się tych samogłosek, jednakże ja chciałabym z nią ćwiczyć tym bardziej że inne wymawia wyraźnie, a czy to że nie powtarza \"s\" to jakiś problem czy panie mają rację że jeszcze ma na to czas?
Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie,
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
Córeczka pięknie i normatywnie rozwija mowę. Oczywiście dzieci bez zaburzeń słuchu wypowiadają już w tym wieku samogłoski I oraz Y, ale już dzieci dwujęzyczne mają z tym problem. Jeśli Pani chce pomóc w uzyskaniu prawidłowej artykulacji to może Pani zdjąć aparaty, założyć słuchawki i przez 5 minut dziennie pozwolić dziecku słuchać programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" Samogłoski i wykrzyknienia" oraz (www.arson.pl). Aby Córeczka wypowiadała głoskę S, która ma bardzo wysokie częstotliwości proszę przyłożyć poziomo ułożony palec wskazujący dziecka pod swoją dolną wargę i mocno dmuchając wypowiadać głoskę S, a potem w sylabach SA SO SU SE SY. Córeczka nie musi jeszcze składać obrazków rozciętych na części, jeśli dokłada tak sam do takiego samego to jest super.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska