Czy dziecko ma zaburzenie? Co robić?
Witam.
Jestem mama 18 miesięcznego synka.
Musze podkreślić że siedzę sama z dzieckiem w domu i dziecko nie ma
rodzeństwa, ani kontaktu z dziećmi. Niepokoi mnie to ze dziecko nie mówi, gada po swojemu, śpiewa, wypowiada sylaby. Ale nie konkretne słowa. Bawi się, skacze, biega, zajmuje się zabawkami. Jednak nie potrafi wykonać poleceń, nie wskazuje np. gdzie jest oczko gdzie buciki. Jak coś chce to bierze za rękę i zaprowadza w te miejsce, albo do konkretnej rzeczy. Rzadko kiedy reaguje na imię. Dużo ogląda bajek. Prawie cały dzień. Jednak jak je wyłączę nie protestuje, zajmuje się czymś
innym, bierze zabawki czy książeczki jednak nie umie wskazać nic w
książeczce. Martwi mnie to ze nie czasami ma swój świat ale na dzieci czy
ulubiona osobę jak dziadka reaguje śmiechem i się bawi.
Czy cos jest nie tak? Do jakiego lekarza powinnam się może udać?
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
Przede wszystkim niezwykle ważna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy w ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.  Najlepiej wynieść telewizor do piwnicy.
Polecam lektury:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura
Dziecko w wieku 1,5 powinno już łączyć wyrazy w wypowiedzenia dlatego
polecam program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem -Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).