Nowe rodzeństwo dla 15 miesięcznego dziecka
Dzień dobry,
Mamy z mężem problem. Nie wiemy dokładnie, jak się przygotować na
pojawienie się nowego synka w rodzinie. Obecnie nasze gniazdko składa się z 2+1. Starszy syn ma 15 miesięcy i na dniach będzie miał braciszka. W internecie jest bardzo dużo tematów, jak przygotować dziecko na pojawienie się rodzeństwa, ale już starsze, a nie 15-miesięczne... My się zastanawiamy, jak mamy się zachować w dniu powrotu ze szpitala? Czy powinniśmy wywieź synka na kilka dni i się zorganizować sami w domu? Np. do babci, którą uwielbia. Czy może nic nie zmieniać i nadal powinien codziennie chodzić do żłobka? Czy może powinien zostać w domu razem z nowym braciszkiem, aby nie poczuł się odrzucony? I poprosić babcie o pomoc przy zabawy z nim? Dziękujemy bardzo za poradę.
Zdesperowani rodzice.
Sylwia

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
W życiu synka bardzo dużo się zmieni. Uważam, że warto zadbać o to, aby te rzeczy, które nie muszą ulec zmianie nie uległy. Najlepiej starać się zachować ten rytm i zwyczaje w ciągu dnia co zawsze. Jeżeli nie jest to konieczne, to nie wysyłać synka do babci. To dla takiego malucha duże wydarzenie i stres. Warto zostawić go w domu. Jeżeli to konieczne, to skorzystać z pomocy babci na miejscu. Co do żłobka, to nie mam zdania na ten temat, czy posyłać synka w tym czasie, czy nie. Proszę zastanowić się, czy lubi tam być i czy czuje się tam bezpiecznie. Synek jest jeszcze bardzo malutki, nie wszystko zrozumie z prób
wytłumaczenia sytuacji. Warto mu opowiadać, że mama przywiezie dzidziusia. Można mu pokazać miejsce dla maluszka i ubranka. Warto zadbać, by synek nie miał poczucia straty np. nie należy zabierać synkowi łóżeczka i oddawać je maleństwu. Powinna Pani zadbać o czas tylko dla "starszaka", tak by nie poczuł się odrzucony. Najważniejsze to spokój i przekonanie Państwa, że pojawienie się rodzeństwa niesie dla synka korzyści.
Pozdrawiam Maria Ziółkowska