Problem z pamięcią 4-latka z Dublina
Witam serdecznie,
Mój 4.5 letni syn ma problem z zapamiętaniem cyfr. Mieszkamy w Dublinie,
synek chodzi do irlandzkiego przedszkola, w grupie nie ma Polakow. Z
łatwością zapamiętuje słówka angielskie, coraz lepiej porozumiewa się z
dziećmi po angielsku, nie ma problemu z zapamiętaniem wierszyków, piosenek, jest bardzo bystrym dzieckiem, pięknie rysuje...problem pojawia się, gdy chcemy nauczyć go cyferek(po angielsku) bez problemu liczy do 10 po polsku i po angielsku...ma problem z zapamiętaniem wyglądu cyferek...Czy synek znajduje się w grupie dzieci zagrożonych dysleksją? Czy problem ten wynika z tego ze synek uczy się cyferek po polsku i angielsku...może powinniśmy uczyć go tylko w jednym języku?
Izabella

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabello,
Jeżeli mąż  jest etnicznym użytkownikiem języka angielskiego powinniście Państwo konsekwentnie stosować metodę OPOL (jedna osoba jeden język). Jeśli jesteście Polakami, to nie powinniście mieszać języków i uczyć synka w języku polskim, a
przedszkole w języku angielskim. Język edukacji stanie się powoli językiem funkcjonalnie pierwszym i chłopiec opanuje język angielski. Użycie przez Panią obu języków nie pozwala synkowi rozdzielić słownictwa i gramatyki. Być może chłopiec jest zagrożony dysleksją, ale mam zbyt mało danych, aby to stwierdzić.
Warto zbadać dominację stronną, szczególnie wybór oka.
Serdcznie pozdrawiam,
JAgoda Cieszyńska