Maciuś z Zespołem Downa
Dzień dobry,
Maciuś ma 2 lata i 8 miesięcy. Urodził się z Zespołem Downa. Pierwsze kroki postawił jak miał dwa lata. Od pierwszego miesiąca życia chodzimy na rehabilitację. Obecnie ma zajęcia z logopedą, psychologiem, zajęcia pedagogiczne, SI, montessori, rehabilitację i fizykoterapię. Pomimo tego nie mówi. Jedyne słowo to "baba". Komunikuję się poprzez wydawanie
różnych swoich dźwięków, ewentualnie poprzez gesty - jak czegoś nie widzi lub schowa, rozkłada ręce pokazując że nie ma. Jak czegoś nie chce, to kiwa głową na boki, jak chce się pohuśtać to wskazuje na huśtawkę, unosi ręce, kiedy chce, żeby go wziąć. Chodzi do żłobka. Maciuś lubi słuchać muzyki oraz tańczyć naśladując pokazywane kroki. Przeczytałam o metodzie krakowskiej i nie wiem od jakich książek zacząć. Niestety w mojej okolicy (Stalowa Wola) nie znalazłam żadnego terapeuty. Co gorsza do tej pory muzykę puszczałam mu z DVD, a wyczytałam, aby odstawić telewizor, komputer (od Pani z wczesnego wspomagania dostałam płyty z rysunkami i dźwiękami na komputer). Może są jakieś turnusy dla dzieci takich jak Maciuś?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Nie jest ważna liczba terapii, ale ich jakość. Praca na komputerze nie ułatwi dziecku nabywania języka. Polecam lekturę:
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Ponieważ w pobliżu Pani miejsca zamieszkania nie ma terapeuty Metody Krakowskiej, radzę pojechać do Rzeszowa lub Krakowa na badanie, i
ustalenie programu terapii dla Maciusia (proszę szukać kontaktu przez
www.szkolakrakowska.pl). W domu proszę natychmiast rozpocząć program słuchowy: "Słucham i uczę się mówić". Najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza" - 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek, można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Z całym programem Metody Krakowskiej może się Pani zapoznać korzystając z książki "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dziecka" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdcznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska