Zachowanie 5-latka w przedszkolu
Mam wielki problem z zachowaniem 5 letniego syna w przedszkolu. Właśnie w dniu dzisiejszym zakomunikowano mi, że nie przyjmą go do przedszkola na następny rok i jest to już kolejne przedszkole. Problem tkwi w tym, że dziecko zaczepia inne dzieci np. popycha, zabiera zabawki, drapie. W przedszkolu wszystko jest na "nie" nie chce uczestniczyć w zajęciach, siadać do stolików czy nawet ustawić się w szeregu. Nie słucha nauczyciela. Nie pomagają rozmowy, kary i nagrody. Na moje pytanie, dlaczego tak postępuje zawsze odpowiada, że on chce do domu. Chodziłam z nim do psychologa, na zajęcia grupowe do poradni, ale bez rezultatu. W domu nie mam z nim większych problemów. Bardzo proszę o pomoc, bo jestem już na skraju załamania.
Pytanie przysłała pani Marlena

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Marleno,
z maila wnioskuję, że dziecko sprawia spore problemy swoim zachowaniem w wyniku czego po raz kolejny jest wykluczane ze społeczności przedszkolnej. Niestety opisane przez Panią zachowania dziecka są typowymi dla przedszkolaków. Oczywiście u jednych pojawiają się w mniejszym a u innych w większym zakresie. Trudno jednak z Pani maila wywnioskować jak te zachowania prezentują się u Pani syna. Mogę się jedynie domyślać. To jednak zdecydowanie za mało by udzielić konkretnej porady. Pisze Pani również o spotkaniach z psychologiem i zajęciach w których uczestniczył Pani syn. Nie mam jednak informacji dotyczących opinii od powyższych specjalistów. Jaka była diagnoza psychologa? Z czym pracowano? Jaki był cel terapii i czy w ogóle dziecko jakiejś terapii podlegało? Bez względu syn potrzebuje wsparcia. Konkretnej pomocy mogę udzielić jedynie po bliższym i znacznie bardziej szczegółowym zapoznaniu się z sytuacją chłopca. Jednocześnie sugeruję poszukanie miejsca, nie koniecznie przedszkola, które nastawione jest na kształtowanie umiejętności emocjonalno – społecznych u dzieci z trudnościami w zachowaniu się. Wskazane jest by taka grupa była niewielka. Tego typu „punkt przedszkolny” organizowany będzie dla dzieci w Psychologicznej Pracowni NINTU na terenie Piaseczna. Więcej informacji na stronie www.nintu.pl. Proszę poszukać czy tego typu zajęć nie ma w pobliżu Pani miejsca zamieszkania.
pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy