Autyzm czy alalia
Witam, mam synka który zaraz będzie miał 6 lat, w roku 2013 zdiagnozowano mu autyzm, ale mamy wątpliwości. Fakt faktem ze cechy autystyczne jakieś tam posiada, ale największym problemem jest brak mowy. Pojawiło się hasło u logopedy że to być może autyzm typowy nie jest. Co my mamy teraz robić niech pani doradzi? Jesteśmy z Książa wlkp. woj. Wielkopolskie. Dziękuję za odpowiedz.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowni Państwo, sześciolatek, który nie mówi, nie może rozwijać swoich możliwości intelektualnych. Koniecznie trzeba rozpocząć intensywną stymulację rozwoju mowy. Polecam program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdą Państwo na stronie www.szkolakrakowska.pl. W Poznaniu badania wykonują: dr Justyna Leszka i dr Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska.
Jagoda Cieszyńska