Niewyraźna mowa u 8 latki.
Bardzo proszę o podpowiedź, gdzie należy szukać pomocy dla córki,
która ma 8 lat i dalej mówi bardzo niewyraźnie. Chodzi do 1 klasy, potrafi
powiedzieć wszystkie głoski np. : \"sz\", \"cz\", ale nadal mówi np: \"a
wies, ze..\" Ponadto mówi bardzo niegramatyczne np: \"chciałam by zrobić..\", nieodpowiednio odmienia. Zaczęła mówić bardzo późno, jak miała 2 lata zaczęła mówić pierwsze sylaby wyrazów, np. \"mo\", zamiast \"morze\". Ma skrzyżowaną lateralizację, jest zagrożona dysleksją. Ma problemy z czytaniem, ale podobno nie odróżnia się od większości dzieci w klasie. Głoskę \"r\", a także inne trudniejsze głoski, zaczęła mówić dopiero ok. 6,5 roku. Chodzimy do logopedy od 2,5 roku życia, ale postępy były bardzo wolne. Bardzo się martwię, ponieważ wydaje mi się, że są okresy kiedy się cofa i zaczyna bardziej niewyraźnie mówić. Ostatnio zdarzają się sytuacje, że ma problemy z wyartykułowaniem prostego słowa, np. chciała powiedzieć \"ostatnie kółko\" i próbowała kilka razy zanim jej się udało powiedzieć to co chciała, a sama stwierdziła, że jej trudno to było powiedzieć. Pytałam kilkakrotnie logopedy, do którego chodzimy, co powinnam robić, do jakiego specjalisty się udać, ale logopeda stwierdziła, że córka mówi niewyraźnie, bo mówi szybko. Poza tym córka jest bardzo komunikatywna, łatwo nawiązuje kontakty. Rozmawiałam z psychologiem w szkole, który ją obserwował i nie stwierdzono żadnych odstępstw od normy. Byłam też u neurologa, pooglądał ją, nie zrobił żadnych badań i powiedział mi, że szukam dziury w całym.
Proszę o pomoc.
Krystyna.

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Krystyno, oczywiście, że w rozwoju mowy córki są odstępstwa od normy. Rozwój systemu językowego postępuje zbyt wolno, co będzie miało wpływ na naukę czytania i całą przyszłą edukację dziecka.
Sugestie do ćwiczeń
1. Nauka czytania metodą sylabową (Kocham czytać (www.we.pl), Moje sylabki (www.wir-wydawnictwo.com). Nauka czytania ułatwi uzyskanie prawidłowych artykulacji głosek zębowych.
2. Ćwiczenia grafopercepcji (A. Bala Ćwiczenia lewo i prawopółkulowe cz. 1-6, codziennie inny zeszyt i tylko cztery zadania!).
3. Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
4. A. Bala Rozwojowy model terapii. Myślę, czytam, rysuję - Zeszyt 3 (www.arson.pl)(dwa zadania jednorazowo)
5. Praca nad artykulacją: codziennie 15 minut programu słuchowego
(Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski - www.arson.pl). Córka musi słuchać w słuchawkach.
9. Układanki lewo i prawopółkulowe (www.konferencje-logopedyczne.pl) - codziennie jeden wzór.
Jagoda Cieszyńska