Trudności z nauką języków obcych
Moja córka ma 5 lat. W domu rozmawiamy po polsku, dziecko nie ma z tym
językiem problemów. Wcześniej mieszkaliśmy w Anglii, teraz we Francji, wiec
od dwóch lat nasz córka chodzi do międzynarodowej szkoły gdzie uczy się
francuskiego i angielskiego. I tu jest problem, po francusku mówi słabo a po
angielsku nauczycielka stwierdziła, że robi wolniejszy postęp niż inne dzieci. W klasie są dzieci głównie dwujęzyczne (ojciec francuz, matka angielka), bawi się z dziećmi po angielsku, ale jak dorosły o coś pyta to się blokuje. W domu liczy po angielsku, francusku. Bajki ogląda po angielsku, proste zdania tez po angielsku. Czu jest powód, aby się martwic.
Anja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Niestety muszę Panią zmartwić, że trójjęzyczność dziecka wymaga dużego wysiłku od rodziców. Dziecko samo sobie nie poradzi. Nie wiem, co oznacza, że dziecko nie ma problemów z językiem polskim? Czy buduje zdania gramatycznie poprawnie, czy potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową 5-6 elementową, czy rozpoczęła już naukę czytania w języku polskim. Uważam, że rozsądniej byłoby gdyby Córeczka chodziła do szkoły francuskiej, tak by miała w pierwszym etapie edukacji dwa języki.
Polecam Blog – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.co.at
Brak pełnego języka do edukacji całkowicie zablokuje rozwój dziecka. Sugeruję, by dziecko nie oglądało telewizji w języku angielskim.
Polecam lekturę: Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Jagoda Cieszyńska